(Frankrike/Italien 1967)
Regi: Jacques Tati. Manus: Art Buchwald, Jacques Lagrange, Jacques
Tati. Foto: Jean Badal, Andréas Winding. Klippning:
Gérard Pollicand. Musik: Francis Lemarque. Scenografi:
Eugène Roman. Producent: Bernard Maurice.
I rollerna: Jacques Tati (M. Hulot), Barbara Dennek (ung turist), Rita
Maiden (Mr Schultz följeslagare), France Rumilly
(glasögonförsäljare), Frace Delahalle
(shoppare), Valérie Camille (Mr Lacs sekreterare), Erika
Dentzler (Mme Giffard), Nicole Ray (sångerska), Jacqueline
Lecomte (turistens vän) m fl
Längd: 126 min.
”Jacques Tatis Playtime är, precis som År 2001, Blair Witch Project eller Den ryska arken ’one of a kind’, fulländad i sig själv, en utrotningshotad art redan vid födseln. Till och med Monsieur Hulot, Tatis alter ego, verkar vandra genom den av en slump. I stället för handling har den en kaskad av händelser, i stället för centrala karaktärer har den hundra rollfigurer, i stället för en komedi är den en underbar iakttagelse.”
Roger Ebert
I denna handlingslösa film vandrar ett stort antal
människor genom en opersonlig modern stad med steril
arkitektur av
glas och stål, korridorer, hissar, väntrum. De
är
förstummade inför den icke-mänskliga
miljön, men
samtidigt ständigt optimistiska.
Monsieur Hulot, Tatis populäre Envar, är här verkligen endast en i mängden, om än lätt igenkännbar av publiken.
Tati gjorde filmen i 70 mm format för att få med varenda minutiös detalj i det storslagna storstadslandskapet, speciellt uppbyggt utanför Paris. Filmen blev på sin tid den dyraste i fransk filmhistoria, och ett kommersiellt misslyckande som ruinerade Tati, och ledde till att han förlorade sitt hem, sitt jobb och sina tidigare filmer. Ett ironiskt öde för en film som försöker omvandla den krassa modernismen till förunderlig poesi.
EL