USA 2004. Regi: Gregg Araki.
Manus: Gregg Araki efter en roman av Scott Heim. Foto: Steve Gainer.
Klippning: Gregg Araki. Musik: Harold Budd, Robin Guthrie. Scenografi:
Devorah Herbert. Producent: Gregg Araki.
I rollerna: Joseph Gordon-Levitt (Neil), Chase Ellison (Neil som barn),
Brady Corbet (Brian), George Webster (Brian som barn), Bill Sage
(tränaren), Michelle Trachtenberg (Wendy), Riley McGuire
(Wendy som barn), Elisabeth Shue (Neils mamma) m fl. Längd: 99
min.
Gregg Araki tog en risk när
han gjorde
Mysterious skin. Inte så att han inte tagit risker
med sitt filmskapande förut. Han blev den del av den s k New
Queer Cinema-vågen i början av 90-talet dit
också t ex Gus van Sant, Tom Kalin och Todd Haynes
räknades. Plötsligt gjordes gay-filmer som inte till
varje pris strävade efter finkänslighet eller
anpassning efter den goda (heterosexuella) smaken. Gregg Araki
ansågs allmänt som den mest extrema i gruppen. Han
gjorde
Totally F***ed Up och
The Doom Generation, filmer om
nollställda ungdomar som knarkar och har sex med en bismak av
apokalyps. New Queer Cinema ebbade ut mot mitten av 90-talet, och till
skillnad från sina kollegor så försvann
Araki synbarligen. Tills han dök upp med
Mysterious skin, som
beskrivits både som en come back och som början
på en ny, ”mognare” stil. Inga fler
stenade bög-desperados för chockverkans skull.
På sitt nya lågmälda vis skildrar han
samtidigt något som få filmare
överhuvudtaget skulle våga – hur en
pedofil kan utnyttja sitt unga offers uppriktiga
förälskelse i honom. Att beskriva sådana
motsägelsefulla aspekter av ett tungt ämne som
sexuellt utnyttjande av barn tyder på ett visst
mod.
Filmen har jämförts med Todd Solondz
Happiness. Det
är orättvist; Happiness är en helt igenom
nattsvart film. Mysterious skin visar att människors barndom
präglar deras liv och att de alla har olika metoder
för att komma runt det som hänt. Det är en
sorgsen och melankolisk film, men inte utan hopp och glädje.
EL