Te doy mis ojos. Spanien 2003. Regi:
Icíar Bollaín. Manus: Icíar
Bollaín och Alicia Luna. Producent: Santiago
García de Leániz och Enrique González
Macho. Foto: Carles Gusi. Klippning: Ángel
Hernández Zoido. Musik: Alberto Iglesias. I rollerna: Laia
Marull (Pilar), Luis Tosar (Antonio), Candela Peña (Ana),
Rosa Maria Sardá (Aurora), Kiti Manver (Rosa), Elisabet
Gelabert (Lola). Längd: 116 min
Handlingen i Ta mina ögon är påfallande enkel och välbekant. Mannen slår hustrun, hustrun lämnar mannen som sedermera övertalar hustrun att komma tillbaka. Det har gjorts många filmer på detta sorgligt nog alltid lika aktuella tema, men jag vågar påstå att detta är en av de allra starkaste. Den träffar en i mellangärdet med samma kraft som nya zeeländska Krigarens själ gjorde, fast utan att frossa i blåtiror och fläskläppar. Bollain skildrar istället våldet och förtrycket genom att fokusera på dess efterverkningar. Hon bygger upp en hotfull stämning där vardagens sysslor utförs på randen till den bottenlösa avgrunden, och minsta felsteg kan innebära slutet.
Ta mina ögon är även mer nyanserad än många andra filmer på ämnet. Maken Antonio må vara en skitstövel, men han är en högst mänsklig skitstövel som går i gruppterapi och skriver dagbok för att få bukt med sina utbrott. Man känner hans frustration, på samma sätt som man känner hustrun Pilars fruktan och osäkerhet. Däri ligger också nyckeln till filmens styrka. Som åskådare sitter man verkligen och hoppas att paret ska lyckas lappa ihop sitt förhållande. Att förnuftet och kärleken ska övervinna det meningslösa våldet. För en enda gångs skull.
FS