Arkitektens mage
För de som är vana med Peter Greenaways rika
och fantasieggande bildspråk utgör Arkitektens mage inget
undantag. Här blandas alla konstarter samman men den yttre
handlingen är rakare och tydligare än i Tecknarens kontrakt
(1982) men inte mindre kuslig än den makabra Kocken, tjuven, hans
fru och hennes älskare (1989). Peter Greenaway ursäktar sig
inte: ''Vi tillåter teatern att vara komplicerad. Varför
inte filmen?''
En amerikansk arkitekt, Stourley Kracklite, åker
till Rom med sin unga hustru för att förverkliga en
dröm. Han vill göra en minnesutställning över sin
idol, den franske Etienne-Louis Boullée, en 1700-tals arkitekt
som i likhet med Kracklite ritade mycket men fick lite uppfört.
Det är en berättelse om besatthet och övermod till ett
pris. Kracklite överger nuet för att gräva i det
förflutna. Hälsan sviktar, han blir besatt av sina
magplågor, han förlorar sin fru, får aldrig se sitt
barn. Det yttersta straffet blir ändå att han tappar greppet
om sin utställning.
Rom utgör en magnifik inramning till filmen.
Under inspelningens gång fick delar av centrala Rom stängas
av så att Peter Greenaway kunde filma framför Pantheon och
vid Victor Emmanuel-monumentet. Och som vanligt refererar Greenaway
till konsthistorien på ett bildmässigt fascinerande
sätt. Paraller dras mellan skådespelarna och deras
historiska motparter. Någonstans blir också arkitekturen
människan övermäktig i den här filmen. Allt levande
hamnar i dess skugga. Rom är alla arkitekters dröm,
väster-landets kulturvagga. Samtidigt utgörs de flesta
byggnader, och i synnerhet de som filmen utspelar sig i och
framför, av mausoleer och gravplatser.
Mycket riktigt så har Peter Greenaway
berättat att alla hans filmer handlar om förlust på
något sätt, att mycket information går förlorad
när någon dör. Andra viktiga frågor hos honom -
om konstnärens och konstens villkor och människans
förhållande till konstens eviga perspektiv - dryftas i denna
film. Han överför många av sina egenskaper och
erfarenheter till Kracklites person som här får en helgjuten
gestaltning av Brian Dennehy.
Louise Bown
THE BELLY OF AN ARCHITECT
REGI, MANUS: PeterGreenaway, FOTO: Sacha Vierny,
KLIPP: John Wilson, ARKITEKT: Luciana Vedovelli, MUSIK: Wim Wertens,
Glenn Branca.
MED: Brian Dennehy (Stourley Kracklite), Lambert
Wilson lCas pasian Speckler), Sergio Fantoni (lo Speckler), Chloe Webb
(Loui sa Kracklite), Stetania Casini (Flavia Speckler), m.fl.
PROD: Colin Callender och Wal ter Donohue för
Mondial och Tangram Film, med finansiellt stöd från Film
Four International, British Screen, Hemdale och Sacis. Storbritannien,
Italien 1937.
LÄNGD: 118 min. Engelskt tal, svensk text. 35 mm.
Copyright © November 1995, Nils Bingefors, Uppsala Studenters Filmstudio.
Ansvarig för innehållet: Nils Bingefors, Uppsala Studenters Filmstudio
Senast ändrad: 5 december 1995