Arkitektens mage


För de som är vana med Peter Greenaways rika och fantasieggande bildspråk utgör Arkitektens mage inget undantag. Här blandas alla konstarter samman men den yttre handlingen är rakare och tydligare än i Tecknarens kontrakt (1982) men inte mindre kuslig än den makabra Kocken, tjuven, hans fru och hennes älskare (1989). Peter Greenaway ursäktar sig inte: ''Vi tillåter teatern att vara komplicerad. Varför inte filmen?''

En amerikansk arkitekt, Stourley Kracklite, åker till Rom med sin unga hustru för att förverkliga en dröm. Han vill göra en minnesutställning över sin idol, den franske Etienne-Louis Boullée, en 1700-tals arkitekt som i likhet med Kracklite ritade mycket men fick lite uppfört. Det är en berättelse om besatthet och övermod till ett pris. Kracklite överger nuet för att gräva i det förflutna. Hälsan sviktar, han blir besatt av sina magplågor, han förlorar sin fru, får aldrig se sitt barn. Det yttersta straffet blir ändå att han tappar greppet om sin utställning.

Rom utgör en magnifik inramning till filmen. Under inspelningens gång fick delar av centrala Rom stängas av så att Peter Greenaway kunde filma framför Pantheon och vid Victor Emmanuel-monumentet. Och som vanligt refererar Greenaway till konsthistorien på ett bildmässigt fascinerande sätt. Paraller dras mellan skådespelarna och deras historiska motparter. Någonstans blir också arkitekturen människan övermäktig i den här filmen. Allt levande hamnar i dess skugga. Rom är alla arkitekters dröm, väster-landets kulturvagga. Samtidigt utgörs de flesta byggnader, och i synnerhet de som filmen utspelar sig i och framför, av mausoleer och gravplatser.

Mycket riktigt så har Peter Greenaway berättat att alla hans filmer handlar om förlust på något sätt, att mycket information går förlorad när någon dör. Andra viktiga frågor hos honom - om konstnärens och konstens villkor och människans förhållande till konstens eviga perspektiv - dryftas i denna film. Han överför många av sina egenskaper och erfarenheter till Kracklites person som här får en helgjuten gestaltning av Brian Dennehy.

Louise Bown

THE BELLY OF AN ARCHITECT

REGI, MANUS: PeterGreenaway, FOTO: Sacha Vierny, KLIPP: John Wilson, ARKITEKT: Luciana Vedovelli, MUSIK: Wim Wertens, Glenn Branca.

MED: Brian Dennehy (Stourley Kracklite), Lambert Wilson lCas pasian Speckler), Sergio Fantoni (lo Speckler), Chloe Webb (Loui sa Kracklite), Stetania Casini (Flavia Speckler), m.fl.

PROD: Colin Callender och Wal ter Donohue för Mondial och Tangram Film, med finansiellt stöd från Film Four International, British Screen, Hemdale och Sacis. Storbritannien, Italien 1937.

LÄNGD: 118 min. Engelskt tal, svensk text. 35 mm.


Copyright © November 1995, Nils Bingefors, Uppsala Studenters Filmstudio.
Ansvarig för innehållet: Nils Bingefors, Uppsala Studenters Filmstudio
Senast ändrad: 5 december 1995

© Uppsala Filmstudio