L’Atalante
En ung kvinna, Juliette, har just gift sig med en
pråmskeppare och försöker finna sig till rätta med
livet på båten. Det färgstarka stadslivet är dock
oemotståndligt lockande och hon ger sig av från
pråmen för att slå sig ned i storstaden. Det Iyckas
inget vidare, och till slut kommer hon tillbaka till båten och
återförenas med sin man. Märkvärdigare än
så är inte handlingen i kvällens film, Jean Vigos
L'Atalante. Ändå räknas den som ett av filmhistoriens
största mästerverk.
Vigo hann tyvärr inte göra många
filmer, hans samlade produktion uppgår till ett par, tre timmars
film. Han var född 1906 i Paris, son till den anarkistiske
journalisten Miguel Almereyda. Fadern blev flera gånger satt i
fängelse av politiska skäl och omkom 1917 i sin cell under
mystiska, aldrig helt uppklarade omständigheter. Den unge Jean
skickades av släktingar till en internatskola på landet
under falskt namn eftersom man ville undvika alla associationer med den
skandal som orsakats av faderns död. Vigos hälsa var
bräcklig och 1925 drabbades han av tuberkulos. Han skickades till
ett sanatorium i södra Frankrike, där han gifte sig 1929.
Paret slog sig ned i Nice för det hälsosamma klimatets skull.
Vigo började arbeta som assistent till
filmfotografen Burel. Senare lånade han pengar av sin
svärfar för att kunna filma på egen hand. Tillsammans
med den ryske fotografen Boris Kaufman, som han blivit bekant med i
Paris, gjorde Vigo 1930 sin första film, A propos de Nice, en
mycket elak skildring av turisternas Iyxliv på Rivieran.
Året därpå kom hans andra film, Jean Taris, champion
de natation, en dokumentär om en tävlingssimmare.
Vigos tredje film blev C i uppförande (Zero de
conduite) från 1933, en berättelse om skolpojkarna på
ett internat och deras uppror mot sina lärare. Filmen har
inspirerats såväl av Vigos egen uppväxt på
internatskolor som av hans fars radikala och anarkistiska ideer. C i
uppförande tar helt och hållet ställning för
pojkarna i deras kamp mot de stela traditionerna. Som man nog hade
kunnat vänta sig blev de franska myndigheterna inte det minsta
roade av filmen. Den fördömdes som antifransk och skadlig
för barn och censurförbjöds omedelbart. Inte
förrän 1945, långt efter Vigos död, fick den visas.
År 1934 kom så L'Atalante, Vigos
fjärde och sista film och hans enda långfilm. Själva
handlingen i filmen är enkel och glöms snart bort, men det
är egentligen oväsentligt. Det som gör L'Atalante till
ett stor film är i stället dess säreget poetiska
atmosfär som stannar kvar i minnet långt efter att man
glömt vad som egentligen händer i filmen. Vigo hade ingen
formell utbildning för att göra film, men hans
konstnärliga begåvning var tillräcklig för att
åstadkomma mästerverk. Mycket minnesvärd är
också en av skådespelarna, Michel Simon som den
säregne gamle sjömannen père Jules. Simon var en
skicklig aktör som ofta fick spela udda existenser, men
frågan är om han någonsin Iyckades bättre än
i L'Atalante.
L'Atalante ansågs tyvärr inte kommersiellt
gångbar i sitt ursprungliga skick och distributören lät
ta bort över tjugu minuter, och klippte om filmen för att i
stället bygga den kring en schlager, ``Le chaland qui passe'',
efter vilken hela filmen döptes om. Filmen blev dock ingen
succé utan lades ned efter några veckor. Vigo själv
hade blivit svårt sjuk under inspelningen och avled den 5 oktober
1934, kort efter att L'Atalante blivit färdig. 1940 visades
L'Atalante, delvis restaurerad, under sin ursprungliga titel. 1990
Iyckades man slutligen med hjälp av ett par gamla arkivkopior, en
från brittiska filmarkivet och en från Belgiens kungliga
cinematek, åstadkomma en mer fullständig rekonstruktion.
Vigos filmer har aldrig haft någon stor publik
men är desto mer beundrade av filmentusiaster och har
påverkat många filmskapare långt efter Vigos
död. Till exempel var de en viktig inspirationskälla till den
franska ``nya vågen'' i slutet av 1950-talet, vars mest
kända film, Truffauts De 400 slagen inspirerats av C i
uppförande.
Ingrid Sperber
Originaltitel: L'Atalante
Regi: Jean Vigo
Manus: Jean Vigo, Albert Rière efter synopsis av Jean Guinee (pseudonym för R de Guichen)
Foto: Boris Kaufman
Klipp: Louis Chavance
Arkitekt: Francis Jourdain
Musik: Maurice Jaubert
Visor: Charles Goldblatt
Produktion: J L Nouriez, Frankrike 1933-34
Skådespelare: Michel Simon (pere Jules), Dita
Parlo (Juliette), Jean Daste (Jean), Louis Lefebvre (skeppsgossen),
Gilles Margaritis (gatuförsäljaren), Rene Bleck (marskalken),
Fanny Clar (Juliettes mor), Raphaël Diligent (Juliettes far), Gen
Paul (den drickande gästen), Charles Goldblatt (tjuven)
Svensk premiär: 26/4 1991 Filmstaden Stockholm.
Längd: 89 min
Copyright © November 1995, Nils Bingefors, Uppsala Studenters Filmstudio.
Ansvarig för innehållet: Nils Bingefors, Uppsala Studenters Filmstudio
Senast ändrad: 5 december 1995