Hilda Borgström
Sveriges första filmstjärna
Hilda Borgström i Asta Nielsens spår.
Erbjuden 5,500 kr. i månaden af Biograf-aktiebolaget.
Afgörande i nästa vecka, efter Dramatiska teaterns styrelsesammanträde.
Fröken Hilda Borgströms ställning till Dramatiska
teatern kommer att afgöras snabbare än man väntat.
Dramatiska teaterns styrelse får redan om måndag
afgöra frågan om den har råd att låta sin
uppburna primadonna gå eller ej. Blir icke öfverenskomelsen
träffad då, lämnar fröken Borgström scenen --
och det icke blott Dramatiska teaterns, utan, åtminstone för
en tid framåt, den svenska talscenen.
Ty i så fall tänker fröken Borgström
följa Asta Nielsens exempel och öfvergå till
biografdramat. Nyheten är i hög grad uppseendeväckande:
Dagens Nyheter har visserligen ej haft tillfälle att få den
kontrollerad af konstnärinnan själf, men har erhållit
den från så trovärdigt håll att tvifvel ej kan
råda om dess riktighet.
Det kan naturligtvis inte vara någon särskild
böjelse för biografkonsten som drifvit fröken
Borgström till detta steg. Det är i första rummet
ekonomiska motiv som drivit henne därtill: då hon nu
plötsligt ser sig beröfvad utsikten till den pension,
för hvars erhållande hon i 13 år erlagt dryga summor,
gäller det för henne att trygga sin ekonomiska ställning
genom att skaffa sig så mycket rundligare inkomster på
annat håll. Ett ur denna synpunkt lockande anbud har också
gjorts henne: Svensla biografaktiebolaget har bjudit henne engagemang
mot en summa av 5,500 kr. i månaden -- ett gage vida
öfverstigande det som Asta Nielsen åtnjuter i Danmark. Andra
anbud ha naturligtvis inte heler saknats: så påstås
Ranft ha bjudit henne anstälning mot 12 tusen kr. för 6
månader. Hon har dock afböjt det och stannat för
biografaktiebolagets.
Allt beror dock ännu, som sagdt, på det beslut
Dramatiska teaterns styrelse fattar om måndag. Visserligen har
den Hedbergska regimen på senaste tiden visat sig sakna blick
för fröken Borgströms värde som konstnärinna.
Men den stora allmänheten, som uppskattar henne som en av
Stockholmsscenens yppersta, hoppas ännu på det lifligaste
att faran för att se henne bortjagad från scenen i tid
måtte förebyggas.
Notisen här ovan stod att läsa på
första sidan av Dagens Nyheter den 20/1 1912. Thalia riskerade att
förlora en av sina stora stjärnor till följd av en
futtig pensionsfråga. ''Det kan naturligtvis inte vara
någon särskild böjelse för biografkonsten som
drifvit fröken Borgström till detta steg.'' Det låter
som ett öde värre än döden. Vad ingen kunde
förutse var att detta steg inte bara skulle förändra
biografkonsten, utan vad svensk film anbelangar faktiskt förvandla
den till äkta konst.
Vi låter en av de huvudansvariga för denna
förvandling berätta historien. På följande
sätt mindes Victor Sjöström det hela 1936 i Svenska
Filmsamfundets årsbok:
''Konstnärlighetens och allvarets genombrott i svensk film kom dock först med Ingeborg Holm (1913). Därom förhåller sig sålunda:
Bland Svenska Bios kontrakterade förnämliga
skådespelare be fann sig Hilda Borgström. Hon var engagerad
för 30 dagars film ning -- för 5,000 kr.! Dessa dagar skulle
vi ha rätt att ta ut när det passade oss under åren
1912 -- 1913.
År 1912 gjordes två filmer med Hilda
Borgström, dels den nämnda sommarsagan, där Victor
Lundberg demonstrerade ett par korviga kalsonger, dels en
spökhistoria med Axel Ringvall. Hilda Borgström hade då
utnyttjats 13 dagar. Återstod 17 dyrt betalade dagar.
Jag fick därför en chock när Hilda Borgström i början av juli 1913 ringde upp mig och sade:
--Vet Ni att mitt kontrakt går ut den 1 augusti?
Jag skyndade till chefen med den glada underrättelsen.
--Kors i Herrans namn, sa' [Charles] Magnusson.
Nu gällde det att skaka fram ett manuskript
på rekordtid. Och jag erinrade mig en sak som jag hade liggande i
bordslådan, ett manus av medlemmen i fattigvårdsstyrelsen i
Hälsingborg, Nils Krok.
Krok, som drev en handelsskola i den skånska staden, hade en gång begått en teaterpjäs, Ingeborg Holm
, som behandlade ett fall ur hans fattigvårdspraktik. Pjäsen
hade satts upp av Hjalmar Peters och följande år hade jag
varit regissör för en nyinstudering. Och 4-5 år senare,
när jag en kväll satt i Hälsingborg och sminkade mig
för en föreställning kom Krok till klädlogen och
räckte mig ett manus, en filmatisering av just Ingeborg Holm .
--Vill Ni inte vara snäll och titta på det
här, sade han, både Nordisk Film och Svenska Bio har
refuserat det -- på grund av den fattiga miljön.
Vi hade inte åkt in i allmogefilmen ännu,
och på denna tid skulle en film helst handla om grevar och
baroner. Jag tog emellertid manuset, läste det troligen, och fann
det troligen värdelöst -- ty det blev liggande. Jag vet inte
ens om jag underrättade Krok.
Nu, i juli 1913, blev Ingeborg Holm den räddande
ängeln. Jag läste manuskriptet på nytt, fann att jag
kunde få något ur det, och föreslog det till
inspelning. På den tiden var det inga stora
direktörskonseljer som avgjorde inspelningsfrågor med
allmän omröstning, avgörandet låg hos Magnusson
ensam, som sade:
--Go ahead!
Krok fick 250 kr. och på 3-4 dagar skrev jag om
manuskriptet. Förberedelserna för inspelningen tog lika
lång tid, och Ingeborg Holm
startade. Situationen var räddad -- och Svenska Bios 2,800 kr.,
som Hilda Borgström eljest skulle ha fått för
ingenting.
Ingeborg Holm blev en stor framgång över hela
världen. Ett första bevis att filmerna blir bättre
när de bygger på riktiga författares manus. Men i
Stockholm angreps författaren av en
fattigvårdsinspektör i en rasande artikel i Stockholms
Dagblad. Han påstod att fabeln var absurd och falsk. Jag
måste författa ett genmäle, och gick med det till
Dagens Nyheter. Redaktionssekreterare Oscar Hemberg kom ut med
cigarretten i mungipan. Han var inte entusiastisk.
--Bäst att gå till samma tidning som publicerade angreppet! sade han.
Vad jag kände mig enkel. Som en paria. Filmen var
fortfarande en föraktad sak. Stiller och jag betraktades som
förrädare mot teatern, lumpna överlöpare.
Men just detta förakt hjälpte oss. Det
retade oss. Vi kände ingen lust att överge filmen.
Tvärtom, ju mera man rynkade på näsan åt oss,
dess mera eldades vår fighting spirit. Vi bet ihop tänderna.
Vi skulle allt visa dem -- belackarna -- att filmen var konst, kunde
bli konst, även om det dröjde.''
Copyright © November 1995, Nils Bingefors, Uppsala Studenters Filmstudio.
Ansvarig för innehållet: Nils Bingefors, Uppsala Studenters Filmstudio
Senast ändrad: 5 december 1995