Fängelse
Efter regidebuten Kris (1946), som blev ett vart fall
publikmässigt fiasko, tog producenten Svensk Filmindustri
åtminstone för stunden handen från den unge Ingmar
Bergman. Där kunde också historien om honom som
filmregissör ha slutat om inte producenten Lorens Marmstedt valt
att satsa på honom. Marmstedt som kanske var den mest genuint
kreativa filmproducent vart land har haft blev de facto något av
en läromästare för Bergman, vilket han också
betygat i memoarboken Laterna Magica (Bergmanforskningen har i
största allmänhet undvikit att ställa frågan om
den betydelse Marmstedt hade för Bergman, inte bara som producent
utan även för att utveckla Bergmans stilistiska
konstnärskap).
Fängelse blev den sista i raden av filmer som
Marmstedt producerade sedan SF avböjt denna ide. Dessförinnan
hade Bergman åter tagits till nåder av det stora bolaget
efter ett par manuskript som andra regisserade och Hamnstad (1948), som
blev Bergmans regiåterkomst hos SF. Marmstedt sade ja i den fasta
förvissningen om att det inte skulle bli något vinstgivande
projekt. Men Bergman fick låta sig hållas mot löftet
att göra den som en extrem lågbudgetfilm.
Filmen liknar egentligen inget annat från denna
tid men kan ocksa ses som ett bokslut av den existentiella tematik som
Bergman odlat i sina tidiga filmer. Existentialismen som filosofisk
gren kom att introduceras i Sverige efter andra världskrigets
slut. Det fanns en tacksam jordmån för denna nu när de
stora idealen lidit skeppsbrott. Pjäser av Sartre, Camus och
Anouilh kom att spelas och uppmärksammas och många inhemska
författare som t ex Lars Ahlin kom att uttrycka existentialistiska
ideer.
Bergman har för sin del sagt (Bergman om Bergman)
att han inte tagit del av existenstensfilosofms skrifter, och det var
väl kanske få som gjorde det på ett direkt sätt.
Men liksom många andra kunde han inte undgå att ta intryck
av dess budskap som var vida mer spritt i pjäser och litteraturen,
inte minst mot bakgrund av sina egna erfarenheter av tiden. Sedan kom
han att smälta samman dessa ideer med annat.
Fängelse är i mycket en paradox och spel med
illusioner. Det är en film om film, som det sägs inte kan
göras, men som likväl realiseras genom att vi kan betrakta en
film som heter Fängelse och som handlar om helvetet på
jorden. I filmens början introduceras vi med en gammal man, en
lärare som vistats på sinnessjukhus, som uppsöker en
filmregissör i filmateljen med en ide om en film. Den skall handla
om hur djävulen tänker sig behärska världen. Det
skall inte ske genom att ändra på saker och ting utan allt
skall vara som förut. T o m religionen skall få
finnas kvar.
Den skeptiske regissören, som spelas av Bergmans
”rival” vid denna tid, Hasse Ekman (och f ö även
han en av Marmstedts adepter), tror inte på iden - och som
ytterligare en metadimension på Fängelse kan man se hans
egen senare Flickan från tredje raden (1949), som blev lite av en
”motfilm” till Fängelse. Regissörens vän,
den alkoholiserade författaren Thomas, erinrar sig dock en flicka
han mött en gång i samband med ett reportage, gatflickan
Birgitta Carolina. Så kommer filmen in på den sorgliga
historien om henne, vilket Mir filmens själva
kärnberättelse.
I mycket kommer denna att uttrycka en serie
existentialistiska tankegångar, vilket Bergman själv senare
utvecklade i en artikel i Stockholms-Tidningen (18. 3. 1949). Han
frågade sig apropos Birgitta Carolina vari ligger hennes skuld.
Varför är människan maktlös mot ondskan. Han
sammanfattar att det handlar om en ”smärtsam och olidlig
insikt om sig själv och sin situation och varför finns det
just i det ögonblicket ingen hjälp att uppbringa. Är
jorden helvetet och finns det i så fall en Gud och var finns han
och var finns de döda?”
Filmen skildrar i mycket en problematik som
existentialismen kretsar kring. Om Gud är död är
människan utlämnad åt sig själv. I sin ensamhet
och frihet har hon dock möjligheten att ta ansvar för andra.
Därför kan också författaren och hans hustru Sofi
trots allt återfdrenas. Men Birgitta Carolina går under i
sin ensamhet, kanske kan man se henne som en illusorisk dröm om
det oskuldsfulla och ursprungliga (nu vållade detta slut Bergman
en hel del svårigheter och han laborerade med flera alternativ
– bl a att hon skulle få nåd genom religionen och
sluta som frälsningssoldat!)
Filmens uppbyggnad kan liknas vid en serie kinesiska
askar. Ramhandlingen omsluter en annan handling, vilken i sin tur
omsluter kärnberättelsen om Thomas och Birgitta Carolina. Men
dennna innesluter i sin tur den märkliga drömberättelse
som Birgitta Carolina återger, hennes drom om
”människoskogen” och det hemliga smycket, kanske
själva livets kärna. Hela filmen är ett enda stort
illusionsbrott, inte minst genom den byggs upp av att vara en film i en
annan film – och genom att en del av filmen utspelas i
illusionsverkstaden själv, en filmatelje. Dessa illusionsbrott
förstärks även av Bergmans kända vana att,
även i detta mörka sammanhang, blanda s k högt och
lågt. Det finns stråk här av en svart och ganska
foLklig komik som kanske inte uppmärksammats i tillräckligt
hög grad av den stora massan Bergmanuttolkare.
Per Olov Qvist
doktor i filmvetenskap
Regi: Ingmar Bergman
Manus: Ingmar Bergman
Foto: Göran Strindberg
B-foto: Bengt Westfelt
Ljud: Olle Jakobsson
Musik: Erland von Koch
Arkitekt: P A Lundgren
Rekvisita: Sven Björling
Smink: Inga Lindeström
Elektriker: Harry ”Snilleblixten” Karlsson, Kalle Ohman
Passare: Jocke Fredriksson, Gunnar Jonsson
Snickare: Harry ”Rubank” Karlsson
Övriga medarbetare: Harry Jakobsson,Erik Jerkö
Inspicient: Gösta Pettersson
Scripta: Chris Poijes
Klippning: Lennart Wallen
Produktion: Lorens Marmstedt för AB
Terraproduktion (inspelad 16.11.1948-4.3.1949 i Sandrew-Ateljerna
(interiörer) och Gamla Stan (exteriörer)).
Censur: Gul [barnförbjuden] (nr 75.006 den 18.3.1949)
Längd: 2.150 m (efter censurklipp i 5 akten på 10 m-förkortning av självmordsscen) [78 min]
Premiär: 19.3.1949 Astoria (Stockholm)
Skådespelare: Doris Svedlund (Birgitta Carolina
Söderberg), Birger Malmsten (Thomas, författare), Eva Henning
(Sofi, hans fru), Hasse Ekman (Martin Grande, regissör - tillika
speaker), Stig Olin (Peter, Birgitta Carolinas
”fästman”), Irma Christenson (Linnea, Birgitta
Carolinas syster), Anders Henrikson (Paul, f d matematiklärare),
Marianne Löfgren (Signe Bohlin, pensionatsvärdinna), Anita
Blom (Anna, Signes kusindotter), Arne Ragneborn (Annas fästman,
brevbärare), Curt Masreliez (Alf, Peters kumpan), Carl Henrik
”Kenne” Fant (Arne, skådespelare), Inger Juel (Greta,
skadespelerska), Torsten Lilliecrona (filmfotografen), Börje
Mellvig (poliskommissarien), Segol Mann (belysningsbasen), Åke
Engfeldt, Gösta Ericsson (kriminalpoliser som förhör
Birgitta Carolina och Peter), Åke Fridell (Magnus,
operasångare och inneboende på pensionatet), Lasse Sarri
(Lasse, pojken i källaren), Britta Brunius (Lasses mamma), Birgit
”Bibi” Lindqvist (en inneboende på pensionatet),
Gunilla Klosterborg (en mörk kvinna), Ulf Palme, John W
Björling (två män i Birgitta Carolinas dröm), Sven
Björling, Kalle Ohman, Harry Karlsson (filmarbetare i ateljen),
Inga Lindeström (sminkösen i ateljen), Chris Poijes (scriptan
i ateljen) Britta Holmberg (Birgitta Carolinas mammas röst i
drömmen). Bortklippt i den slutliga filmen: Rune Lindström
(en predikant)
Copyright © November 1995, Nils Bingefors, Uppsala Studenters Filmstudio.
Ansvarig för innehållet: Nils Bingefors, Uppsala Studenters Filmstudio
Senast ändrad: 5 december 1995