De skoningslösa

Unforgiven
Regi: Clint Eastwood. Manus: David Webb Peoples Foto: Jack N Grenn Klipp: Joel Cox Dekor: Rick Roberts, Adrian Cortor, James J Murkami, Janice Blacki-Goodine Ljud: Allan Robert Murry, Walter Newman Musik: Lenni Niehaus, ledmootiv av Clint Eastwood. Produktion: Clint Eastwood, Malpaso Productions, Warner Bros, USA 1992.
Svensk premiär: 21/8 1992. Längd: 136 min.
I rollerna: Clint Eastwood (William Munny), Gene Hackman (Littels Bill Dagget), Morgan Freeman (Ned Logan), Richard Harris (English Bob), Jamiz Woolvett (The Schofield Kid), Saul Rubinek (W W Beauchamp), Frances Fischer (Strawberry Alice), Anna Thompson (Delilah Fitzgerald), David Mucci (Quick Mike), Rob Campbell (Davey Bunting), Antony James (Skinny Dubois), Tara Dawn  Frederick (Littel Sue), Beverley Elliott (Silky).








 

Under en kortare tid spred sig en viss oro i de verkliga Clint Eastwood-beundrarnas krets: Acceptans av det kulturella, fisförnäma etablissemang som totalt dominerar massmediernas kulturbevakning, Oscarsutmärkelser och intervjuer i svensk monopoltelevision av den levande journalistschablonen Ulrika Knutsson, kan man sjunka lägre? Men detta oroande tillstånd varade inte särskilt länge. Med Eastwoods följande film, En perfekt värld, var allt tillbaka till det gamla.

För den som verkligen förstår filmens innersta väsen var det självklart att någonting viktigt hade hänt redan när Clint Eastwood uppenbarade sig på vita duken i Sergio Leones För en handfull dollar (1964), och Eastwoods fortsatta verksamhet sedan dess har bekräftat vad som trots allt då bara var en aning, kanske en förhoppning. Redan i denna första Leone-film var Eastwood mer än skådespelare, han deltog aktivt i det skapande arbetet bakom kameran, bland annat genom att rensa bort mängder av dialog.

Eastwood regisserade sin första film, Mardrömmen 1971, en historia om en discjockey som förföljs av en besatt kvinnlig beundrare. 1973 gjorde Eastwood sin första western som regissör, Mannen med Oxpiskan, en mytisk historia om en hämnare som återvänder från helvetet för att skipa rättvisa. Sedan har Eastwood gjort ytterligare två västernfilmer, Mannen utanför lagen (1976) och Pale Rider (1985). Nämnas kan även den moderna westernfilmen Bronco Billy (1980).

Eastwoods produktion är både rik och betydligt mer varierad än många andra amerikanska filmskapares. Filmstudion gjorde 1991 ett försök att visa på bredden och fascinationen i hans filmskapande, naturligtvis var vi före kulturetablissemanget med uppmärksamheten på Eastwood.

De skoningslösa är den grymma berättelsen om den reformerade prisjägaren William Munny som ger sig ut på ett sista uppdrag med sin kompanjon Ned Logan. Prispengarna som hägrar har samlats ihop av några prostituerade som inte tycker att några cowboys som knivskurit en av dem bestraffats tillräckligt hårt av den lilla stadens sheriff. De skoningslösa har många bottnar, och den har utsatts för olika tolkningar på många plan. En del har sett filmen som en uppgörelse med hela Clint Eastwoods filmiska framtoning, andra har sett filmen som en ny variant av Eastwoods våldsfixering, osv. Men Clint Eastwood rör sig i sitt filmskapande på en såpass komplicerad nivå att någon entydig tolkning av hans film inte kan ges utan att väldigt mycket går förlorat.

Clint Eastwood är kanske inte en stor skådespelare, men han vet vad han kan, och inte kan. Han kan omge sig med stora skådespelare som Morgan Freeman och Gene Hackman, utan att resultatet blir förödande och pinsamt, som vi har kunnat se alltför många exempel på i andra filmer. Manuset till De skoningslösa är skrivet av David Webb Peoples, och det lär ha åkt runt i många år innan det slutligen blev film. Peoples har även skrivit manus till Ridley Scotts Blade Runner, som filmstudion också visar denna termin. Ett av filmens centrala replikskiften är:

”It’s a hell of a thing killin’ a man. You take away all he’s got, all he’s ever gonna have.”

”I guess he had it comin.”

”We all have it comin.”

HE

   

© Uppsala Filmstudio