Hitlerjunge Salomon
Regi: Agnieszka Holland.
Manus: Agnieszka Holland, Paul Hengge efter boken Memoires av Solomon
Perel. Foto: Jacek Petrycki. Klipp: Ewa Smal, Isabelle Lorente. Musik:
Zbigniew Preisner. Designer: Allan Starski. Kostym: Wiesa Starska.
Producent: Margaret Menegoz, Artur Brauner för Les Films du
Losange – CCC Filmkunst, Frankrike/Tyskland 1990.
Ej visad på bio i Sverige, men på Filmstudion 9/5 1995 OBS ! Engelsk text. Längd: 115 min.
I rollerna: Marco Hofschneider (unge Solomon Perel), Julie Delpy
(Leni), Andre Wilms (Kellerman), Solomon Perel (sig själv),
Aschley Wanninger (Eric), Rene Hofschneider (Isaac Perel), Piotr
Kozlowski (David Perel), Klaus Abramowsky (Sollys far), Michele Gleizer
(Sollys mor), Marta Sandrowicz (Berta), Natalie Schmidt (Basia),
Delphine Forest (Inna Moisievna), Andrzej Mastalerz (Zenek),
Wlodzimierz Press (Stalins son), Martin Maria Blau (Ullmayer), Klaus
Kowatsch (soldat Schultz), Holger Hunkel (Kramer), Bernhard Howe
(fältväbel), Hanns Zischler (kapten von Lereneau), Jorg
Schnass (Pfeiffer), Norbert Schwarz (Schwabe), Eric Schwarz (Goethke),
Ashley Wanninger (Gerd), Halina Labornarska (Lenis mor), Wolfgang
Bathke (polis), Aleksy Awdiejew (sovjetisk major).
Efter sin första långfilm Befrielsen gjorde Holland ytterligare några filmer i Polen, men hon hade ständiga problem med censuren, och några filmer förbjöds för all visning. Efter undantagstillståndet i Polen 1981 bosatte sig Holland i Paris. 1985 gjorde hon i Västtyskland Bittere Ernte (”Bitter skörd”, ej visad i Sverige) om en enkel lantarbetare som under världskriget tar hand om en kvinnlig judisk flykting han hittar i skogen, och efter hand upptäcker vilken makt en annan människas beroende kan ge. Att döda en präst (1988) handlar om mordet på prästen Popieluszko, en internationell storproduktion som Holland själv i efterhand betraktar som misslyckad.
Europa, Europa bygger på en självbiografi av Salomon Perel (som Uppsala Stadsbibliotek har på polska, om någon skulle vara intresserad). I boken berättar Perel om hur han lyckades överleva kriget genom att utge sig för att vara arier, vilket naturligtvis ställer till vissa problem. Filmen berättar om Perels upplevelser både på den sovjetiska sidan och den tyska, nazistiska. Här finns ett återkommande tema i Hollands verk: identiteten, Vem är jag, Varför måste jag utge mig för att vara en annan än den jag är, när jag själv inte har kunnat välja vem jag är? Genom sin skildring av huvudpersonen Perels lidande och hans individuella plåga berättar Holland mycket om ett historiskt skede som inte är allt för avlägset, men frågeställningarna som tas upp i filmen har på intet sätt förlorat sin aktualitet. Det går inte att även med lågt ställda krav på intellektuell hederlighet hävda att vi skall hålla oss med en historisk moral och att en annan, eller ingen alls, skall styra vårt handlande idag.
Med Europa, Europa trampade Holland på flera ömma tår i Tyskland, och den jury som nominerar tyska filmer för Oscar lyckades manövrera så att filmen inte kunde nomineras som bästa tyska film. Många tyska filmregissörer protesterade och gav Holland sitt stöd. Hon erhöll en nominering för bästa manus, men vann inte någon guldstatyett.
HE
Filmen visas i samarbete med Goethe Institutet, Stockholm