Kärlekens himmelska helvete

Regi: Agneta Fagerström-Olsson.
Manus: Staffan Göthe. Foto: John O Olsson. Ljud: Jan Brodin. Kompositör: Erik Petersén. Scenografi: Ulla Kassius. Kläder: Sven Lundén, Kjerstin Elg. Klippning: Christin Loman. Produktion: Gerd Edwards för Giraff Film AB, Sveriges Television TV 2, Svenska Filminstitutet, Nordisk Film & TV Fond, OY Filmfotograferna AB, Filmpool Nord 1993.
Premiär:17/9 1993 Luleå, Kalix, Kiruna, Haparanda. Längd: 110 min.
I rollerna: Marita Nordberg (Momma), Johan Hägglund (Manfred), Rea Mauranen (Ingrid), Agneta Ahlin (Kicki), Asko Sarkola (Eilert), Krister Henriksson (Ritz), Marianne Mörck (Geo-Geo), Rolf Skoglund (Tage), Sara Arnia (Hjördis), Heinz Hopf (Carl), Göran Forsmark (Lars), Lars Lindström (Dennis), Charles Barton (Jules), Rolf Degerlund (Owe Rebeborg), Lakke Magnusson (Fredrik, Ritz far), Margareta Gudmundsson (prästen), Peter Widén (von Scherling), Mats Pontén, Staffan Göthe (catering).



 

Lika oförstående som inför Hjälten har vissa kritiker varit inför Agneta Fagerström-Olssons tredje film, Kärlekens himmelska helvete, där hon låtit sitt ”osvenska” bildfantasteri komma loss i ännu högre grad. Också här handlar det mycket om upplösning av traditionella könsroller. Männen är i mycket kvar i ett infantilt stadium i denna kaotiska bröllopsskildring under den svenska midnattssolen. Utgångspunkten är dramatikern Staffan Göthe med sin förkärlek för samhällets förlorare och udda människor i marginalen. En stark kvinna från Norrbotten har med sig sin blivande man för att fira bröllop på en ö ute i hennes hembygds skärgård. Det blir ett starkt möte mellan nord och syd, gammalt och nytt, och med den Götheska förkärleken för det tivoli- eller varietéaktiga, som Fagerström-Olsson understrukit genom sin brokiga iscensättning.

Många kritiker blev uppenbart störda av det burleska och talade t o m om Åsa-Nisse i sammanhanget, därmed visande sin oförmåga att uppfatta det absurda i hela detta drama. Detta har fått lite symboliska dimensioner genom att man låtit en del av handlingen ta plats på den s k ”Playa Planja”, i Luleå, den sandöken där Stålverk 80 var tänkt att ligga. Det finns knappast en bättre miljö att iscensätta en fars om brustna drömmar än denna minnesplats över framtiden som gick fel.

POQ   

   

© Uppsala Filmstudio