Fire

(Fire) 1996. Regi: Deepa Mehta. Manus: Deepa Mehta. Foto: Giles Nuttgens. Klipp: Barry Farrell. Musik: AR Rahman. I rollerna: Shabana Azmi (Radha), Nandita Das (Sita), Jaaved Jaaffery (Jatin, som Jaaved Jaaferi), Kulbhushan Kharbanda (Ashok), Kushal Rekhi (Biji), Ranjit Chowdhry (Mundu), Karishma Jhalani (Young Radha), Ramanjeet Kaur (unge Radhas mor), Dilip Mehta (unge Radhas far), Vinay Pathak (Guide vid Taj Mahal), Alice Poon (Julie), Ram Gopal Bajaj (Swamiji) mfl. Längd: 104 minuter.
Deepa Metha föddes i Amritsar i Indien, men efter universitetsutbildning flyttade hon till Kanada. Filmen låg i släkten, kan man säga, då fadern var filmdistributör och biografägare i Indien. Debuten som filmregissör kom med Sam & Me (1991), en film om vänskapen mellan två män från olika sociala bakgrunder. Den andra filmen, Camilla, kom 1993. Hon har också regisserat flera episoder ur George Lucas serie The Young Indiana Jones Chronicles.
Fire, hennes tredje långfilm, är berättelsen om kvinnor. Två kvinnor lever i kärlekslösa äktenskap, påtvingade av konvention och förväntningar. När de två finner varandra upptäcker de att livet inte behöver vara så dött och fyllt av underkastelse. Det är en film som samtidigt är både väldigt vacker och mycket skakande.
Men denna skildring av den intima sfären och ifrågasättandet av det patriarkala ledde till mycket upprörda känslor när filmen visades i Indien. Filmen förbjöds i en delstat, vilket naturligtvis gjorde att än fler såg den i de andra. Biograferna stormades av protesterande som slängde molotovcocktalis på filmduken. Deepa Metha själv mordhotades och fick omge sig med livvakter.
–”I indisk kultur nämner vi inte ordet lesbianism” var den refräng jag ständigt fick höra, berättar Deepa Metha. När jag gav exempel från vår litteratur, från målningar, från erotiska skulpturer som alla hyllade – på ett eller annat sätt – lesbiska förhållanden, blev jag anklagad för att fabricera allt. Mycket förbryllande. Men när dialogen började stod det klart att det inte var lesbianismen som upprörde de medelålders indiska männen (förvånande nog var både yngre och äldre män positiva till Fire), det var rädslan att Fire skulle rubba status quo för männen, att kvinnor skulle börja ifrågasätta sin egen obetydliga roll i äktenskapet.
Fire är första delen i en trilogi där de andra delarna heter Earth och Water. Det genomgående temat är passion.
NB

© Uppsala Filmstudio