Resan till Melonia

Sverige 1989. Regi: Per Åhlin. Manus: Per Åhlin och Karl Rasmusson efter William Shakespeares pjäs Stormen. Producent: Klas Olofson och Katinka Faragó. Foto: Piotr Jaworski och Pelle Svensson. Musik: Björn Isfält. Klippning: Per Åhlin Röster: Robin Carlsson (Miranda), Olle Sarri (Ferdinand), Allan Edwall (Prospero), Hans Alfredsson (Slagg), Jan Blomberg (Slug), Ernst Günther (Caliban), Tomas von Brömsen (Ariel). Längd: 104 min .
Resan till Melonia har underrubriken ”Fantasier kring Shakespeares skådespel Stormen”. Inspirationskällorna till filmen är dock betydligt fler än så. Enligt Per Åhlin föddes grundidén till historien när han 1976 läste Jules Vernes roman Maskinön. I hans tankevärld började då två öar att växa fram – en grön, vacker paradisö och en svart, sotig industriö. Öarna befolkades efter hand med en mängd olika figurer. Trollkarlar, barn, fåglar och skurkar kom från alla håll och kanter, från Shakespeare, från Dickens, och från Per Åhlin själv. Det dröjde dock över tio åren till dessa figurer kom till liv på landets biodukar. Under början av 80-talet utarbetades manuset och sedan tog själva tecknings- och animeringsarbetet över fem år. Filmen kostade nära 19 miljoner, vilket är en högst ansenlig summa med tanke på att tecknad film inte står särskilt högt i kurs här i landet.
Liksom hos Shakespeare börjar historien med en storm. Kapten Julgransfots fartyg vräks hit och dit på de mäktiga vågorna. Ombord finns skurkarma Slug och Slag från den helvetiska industriön Plutonio. Fartyget styr mot ön Melonia, där trollkarlen Prospero lever tillsammans med sin dotter Miranda, sin trädgårdsmästare Caliban och sin spanande albatross Ariel. Allt är fridfullt – tills Slug och Slagg dyker upp för att stjäla Prosperos magiska gödningsmedel. Sina namn må de hämtat från den Shakespeare men det räcker med att kasta ett snabbt öga på dem för att se att deras upphovsman heter Per Åhlin och inget annat. Ty trots alla olika inspirationskällor bär filmen klart och tydligt hans välbekanta signatur.
På frågan om vilken åldersgrupper Resan till Melonia är tänkt att visas för svarar Åhlin; ”Jag riktar mig inte till någon speciell barnpublik utan till människor som tycker om att gå på bio”. När man ser filmen förstår man vad han menar. Möjligen kan denna fantasifulla berättelse med sina mörka tongångar vara lite svår att ta till sig för de allra minsta, men för alla övriga som har barnasinnet i behåll och som inte kan värja sig mot en välberättad historia om kampen mellan gott och ont är det här en film som inte får missas.
FS

© Uppsala Filmstudio