Fem städer. Fem taxiresor. Vi startar i skymningens Los Angeles och slutar i gryningens Helsingfors, och däremellan mellanlandar vi i tur och ordning i New York, Paris och Rom. Till tonerna av Tom Waits brutalvackra musik färdas vi genom nattligt mörker, och som fripassagerare tar vi del av en serie förunderliga möten mellan mer eller mindre förunderliga människor. En chaufför med synnerligen perversa böjelser biktar sig för en hjärtsvag präst, en annan förolämpar en blind passagerare medan en tredje överhuvudtaget inte vet hur man framför fordonet ifråga.
Främlingskap och oväntade möten mellan olikartade människor har alltid varit centrala element i Jarmusch berättande, i allt från Stranger than paradise till fjolårets Ghost Dog, och med taxibilen som utgångspunkt kan dessa teman drivas till sin spets. De mest oförenliga karaktärer sammanförs och kontrasteras, med ett resultat som stämningsmässigt pendlar från det melankoliskt vemodiga till det burdust komiska. Men även om det är en brokig samling episoder så hålls de väl samman av Waits förstklassiga ljudspår och den ständigt närvarande Jarmuschstämningen. Här finns den känsla för dialog och detaljer som blivit hans kännemärke, samt den kolsvarta humor som alltjämt genomsyrar hans verk.
En eloge till skådespelarna är också på sin plats. Gena Rowlands kyliga filmstjärneagent, Roberto Beningis hysteriska pladderkvarn, Armin Mueller-Stahls godmodiga immigrant, och Matti Pellonpääs otursförföljda finländare är bara några av de insatser som gör det värt att lösa biljett till denna nattliga resa. Dessa fem taxifärder som tillsammans utgör ett bevis så gott som något för att Jim Jarmusch definitivt är en av Amerikas mest egensinniga regissörer.
FS