Doktor Caligaris kabinett

Das Kabinett des Dr Caligari
Tyskland 1919. Regi: Robert Wine. Manus: Carl Mayer, Hans Janowitz. Dekor: Harman Warm, Walter Reimann, Walter Röhrig. Foto: Willy Hameister. Produktion: Erich Pommer, Decla-Bioscop.
I rollerna: Werner Kraus, Conrad Veidt, Friedrich Feher, Lil Dagover, Rudolf Klein-Rogge. Längd: ca 70 minuter.


Idag när det, genom DVD:n, blivit allt vanligare med olika versioner av filmer är det ibland svårt att navigera bland alla olika klippningar av en film. Men än så länge är det vanligast med ”Directors cut”, som kan finnas i olika versioner.

Men vad vi hittills inte sett är ”Writers cut” (bortsett från filmer där regissör och manusförfattare är samma person). Den finns en föreställning bland manusförfattare att en bra regissör är en som förstör så lite som möjligt av manuset. Exempelvis Billy Wilder började regissera för att han inte ville få sin manus förstörda.

En film som det vore intressant att få se en writers cut-version av är den tyska stumfilmsklassikern Dr Caligaris kabinett, främst då för manusförfattaren Carl Meyer (1894–1944), som skrev filmen tillsammans med Hans Janowitz. Meyer är en av de första stora filmförfattarna. Han skrev enbart för filmen och har inte producerat sig inom någon annan litterärt form. Under 20-talet var han inblandad i många av de främsta tyska filmerna – hans främst manus är F.W. Murnaus Sista skrattet (1924).

Meyer och Janowitz skrev manuset till Dr Caligaris kabinett baserat på egna erfarenheter av mord, psykiatrers förnedrande behandling av soldater, och hypnotiserade människor. Manuset skrevs efter första världskriget, och var präglat av en stark misstro mot auktoriteter, inte minst medicinska, psykiatriska. När filmen skulle spelas in försågs den med en ramberättelse, som förändrade hela berättelsen om Dr Caligari och sömngångaren. Enligt många filmhistoriska verk var det Fritz Lang som föreslog denna ramberättelse, han var även påtänkt som regissör. Meyer och Janowitz protesterade, men det hade ingen effekt.

Men hur det nu än var tänkt, och olika versioner i fantasin, så är Dr Caligaris kabinett en verklig klassiker, som tidigt visade vad filmen förmår att skapa, inte minst när det gäller dekor. I dag när det i massmedier kryllar av experter som tror sig kunna förklara människan själsdjup, inte minst dess mörkare delar, är det lätt att drömma om Carl Meyers writers cut.

HE

   

© Uppsala Filmstudio