Mala noche

USA 1985. Regi: Gus Van Sant. Manus: Gus Van Sant efter en novell av Walt Curtis. Producent: Gus Van Sant. Foto: Creighton Lindsay.
I rollerna: Tim Streeter (Walt Curtis), Doug Cooeyate (Johnny Alonzo), Ray Monge (Roberto Pepper), Nyla McCarthy (Betty), Sam Downey (Hotellportiern), Bob Pitchlynn (Berusad man), Eric Pedersen (Polis). 78 min.


På Oscarsgalan 2006 kammade Brokeback mountain hem tre prestigefyllda statyetter, Philip Seymour Hoffman vann priset för bästa manliga huvudroll för sin insats i Capote och Felicity Huffman var nominerad för sin roll som transexuell i Transamerica. Det var med andra ord ett hyfsat år för queerfilmen i Hollywoodfabriken. När Gus Van Sant långfilmsdebuterade drygt två decennier tidigare var klimatet betydligt kyligare och bilden av homosexuella var om inte obefintlig så i alla fall löjeväckande tillrättalagd. Under ytan växte dock frustrationen och Mala Noche blev något av ett startskott för en våg av osminkade lågbudgetfilmer av regissörer som själva var homo- eller bisexuella. Rörelsen kom att kallas ”New queer cinema” och i täten för utvecklingen gick, förutom Van Sant, regissörer som Todd Haynes, Gregg Araki och Derek Jarman.

Mala Noche kretsar kring butiksarbetaren Walt som blir förälskad i Johnny, en ung illegal invandrare från Mexico. Walts känslor är dock inte besvarade och komplikationer uppstår när Johnny istället visar intresse för Walts syster, samtidigt som Walt hamnar i säng med Johnnys kompis Roberto. Någon recensent skrev att det känns som Mala Noche är filmad genom ett nyckelhål. Det svartvita fotot är rått och klippningen tycks svettigt nervös. Det kan knappast kallas genomarbetat eller finslipat, men det känns definitivt närgånget och autentiskt.

Filmen blev början på en lång och brokig karriär för Gus Van Sant. Hans filmografi rymmer allt från originella pärlor som Drugstore Cowboy och Elephant till mainstreamsuccéer som Will Hunting och rena magplask som nyinspelningen av Psycho. På senare år har han dock rört sig tillbaks mot sina rötter. Fjolårets skatefilm Paranoid park hade ett filosofiskt anslag som förde tankarna till debuten, och just nu arbetar han med en film om politikern Harvey Milks som sköts till döds p.g.a. sitt engagemang för de homosexuellas rättigheter. Den filmen ville Gus Van Sant göra redan 1993, men då ville inget bolag investera i projektet. Kanske har Brokeback mountains framgångar öppnat en del plånböcker som tidigare varit stängda.

FS

   

© Uppsala Filmstudio