Stöten

Sverige, 1961: Regi: Hasse Ekman. Manus: Jan-Olof Rydqvist. Foto: Martin Bodin. Musik: Rune Öfwerman. Regiassistent: Gösta Ekman. Svensk premiär: 4/9 1961. I rollerna: Gunnar Hellström (Erik ”Jerka” Johansson, rånare), Maude Adelson (Mona Hansson), Tor Isedal (”Janne” Karlsson, rånare), Nils Hallberg (Peter Bergefrag, rånare), Curt Masreliez (Esse, rånare), Hjördis Petterson (fru Jansson, Peters hyrestant), Gunnar Nielsen (Bertil, vaktkonstapel), Ann-Mari Wiman (Marianne, Bertils fru). Längd: 92 minuter.


På 1950-talet övergick Ekman successivt till mera lättviktigt och publikdragande material, som den serie av Sickan Carlsson-komedier som inleddes med Sjunde himlen (1956) och insatserna i Povel Ramels Knäppupp-produktioner, bland annat i form av regi och manus till den parodiska Ratataa (1956). Karriären som filmregissör och skådespelare mattades av mot slutet av 1950-talet för att helt upphöra vid 1960-talets mitt, då han flyttade till Spanien. Han fortsatte dock att vara högst produktiv vid teatern och revyscenen med återkommande gästspel i hemlandet ända in på början 1980-talet. Stöten (1961) är en av Hasse Ekmans mindre kända filmer och gjordes under en period när han började få svårt att få sina egna manus filmade på Svensk Filmindustri, där han var fast anställd sedan länge. I stället filmade han ett manus författat av den färgstarke birollsaktören Jan-Olof Rydqvist (1930–1977), en av svensk films kultfigurer som några år efter Stötens premiär dömdes för telefonterror mot filmens stjärna Gunnar Hellström. Rydqvist hade själv hoppats på att få spela huvudrollen då manuset såldes till SF och vände sin besvikelse mot Hellström, vilken utsattes för evighetslånga hotfulla samtal under nätterna. Stöten är en traditionell kriminalhistoria om två unga brottslingar som i inledningen flyr från Långholmen och sedan planerar den stora stöten i form av ett avancerat rån på Täby galoppbana. Motivet med ett rån på en kapplöpningsbana hade tidigare behandlats i ett flertal amerikanska filmer, kanske allra mest minnesvärt i Stanley Kubricks klassiker Spelet är förlorat ( The Killing, 1956). Stöten är något av en folkhemsvariant på Kubricks film och ger vid sidan av ett drivet filmhantverk även intressanta och doftrika interiörer från dåtidens undre värld i Stockholm.

BB

   

© Uppsala Filmstudio