Double Indemnity
Regi: Billy Wilder.
Manus: Billy Wilder, Raymond Chandler efter James M Caines roman.
Regiassistent: C C Coleman Jr.
Foto: John F Seitz.
Klipp: Joan Harrison.
Musik: Miklos Rosza samt avsnitt ur Symfoni i d-moll av César Franck.
Ljud: Stanley Cooley.
Arkitekt: Hans Dreier, Hal Pereira.
Dekor: Bertram Granger.
Produktion: Joseph Sistrom, Paramount, USA 1944.
Skådespelare: Fred MacMurray (Walter Neff, försäkringsman), Barbara Stanwyck (Phyllis Dietrichson), Edward G Robinson (Barton Keyes), Porter Hall (mr Jackson), Jean Heather (Lola Dietrichson), Tom Powers (mr Dietrichson), Byron Barr (Nino Zachetti), Richard Gaines (mr Norton), Fortunio Bonanova (Sam Gorlopis), John Philliber (Joe Pete), Betty Farington.
Svensk premiär: 27/11 1944, Saga (Stockholm).
Längd: 107 minuter.
Billy Wilder (filmografi):
Som medmanusförfattare:
Menschen am Sontag, 1929
Der Teufelsreporter, 1929
Seitensprünge, 1930
Der Falsche Ehemann, 1931
Emil un die Detektive, 1931
Der Mann der seinen Mörder sucht, 1931
Ihre Hoheit befiehlt, 1931
Das Blaue vom Himmel, 1932
Ein blonder Traum, 1932
Es war einmal ein Walzer, 1932
Scampolo — ein Kind der Straße, 1932
Was Frauen Träumen, 1933
Madame wünscht keine Kinder, 1933
Adorable, 1933
One Exciting Adventure, 1934
Music inthe Air, 1934
Lottery Lover, 1935
Champagne Waltz, 1937
Bluebeard’s Eighth Wife, 1938
Midnight, 1939
What a Life, 1939
Ninotchka, 1939
Rhythm on the River, 1940
Arise My Love, 1940
Hold Back the Dawn, 1941
Ball of Fire, 1942
A Song is Born, 1948
Casino Royale, 1967
Som regissör (och manus):
Mauvaise Graine, 1933
The Major and the Minor, 1942
Five Graves to Cairo, 1943
Double Indemnity, 1944
The Lost Weekend, 1945
The Emperor, 1948
A Foreign Affair, 1948
Sunset Boulevard, 1950
Ace in the Hole (The Big Carnival), 1951
Stalag 17, 1953
Sabrina, 1954
The Seven Year Itch, 1955
The Spirit of St. Louis, 1957
Love in the Afternoon, 1957
Witness for the Prosecution, 1958
Some Like It Hot, 1959
The Apartment, 1960
One Two Three, 1961
Irma la Douce, 1963
Kiss Me Stupid, 1964
The Fortune Cookie, 1966
The Private Life of Sherlock Holmes, 1970
Avanti!, 1972
The Front Page, 1974
Fedora, 1978
Buddy, Buddy, 1981
Billy Wilder föddes 1906 i Wien där han bl a arbetade som journalist. På 1920-talet kom han till Berlin där han fortsatte med journalistiken men också skrev filmmanus. Det blev ett tiotal manus innan han 1933 i samband med Hitlers makttillträde flydde till Paris.
Efter en kort sejour i Paris åker han till USA där han så småningom försöker slå sig fram som manusförfattare. Han lyckas så småningom få ett fast jobb på Paramount.
I kvällens film Kvinna utan samvete, som är en av Billy Wilders tidigare, tecknar han en mycket pessimistisk bild av det amerikanska samhället och dess innevånare genom försäkringsagenten Walter Ness (Fred McMurray) som inte är nöjd med sin tillvaro utan söker efter ”klippet” som skall göra honom fri och ekonomiskt oberoende. Ness träfar den attraktiva och uttråkade hemma frun Phyllis Dietrichson (Barbara Stanwyck) som likt en spindel fångar in honom i sitt nät och får honom att att planera och genomföra både försäkringsbedrägeri och mord. Wilder visar här upp det hänsynslösa kvinnodjuret som drar med sig mannen i fördärvet. I en tidig scen i filmen blir Ness fullständigt förhäxad av hennes vackra ben med en fotlänk runt ena vristen.
Barbara Stanwyck föddes 1907 i Brooklyn som yngst i en syskonskara på fem. Hennes föräldrar var från Irland och Skottland och båda dog när Barabara fortfarande var barn och hon uppfostrades delvis av en äldre syster. Hennes dröm var att få bli dansare och genom envishet och hårt arbete lyckades hon också med detta. Sin första större filmroll i New York gjorde hon redan 1930 i The Locked Door. ”Den filmen var så dålig att den nästan stängde dörren för min fortsatta filmkarriär” har hon senare sagt. Men så blev det ju tack och lov inte. Hon kom till Hollywood med sin första man komikern Frank Fay som arbetade hårt för att lansera henne hos de stora filmbolagen. Så småningom fick hon chansen i en lågbudgetfilm hos Columbia, Mexicali Rose. Hon fick fortsätta göra filmer även för Warners och några år in på 30-talet hade Barbara Stanwyck blivit ett namn som publiken kände till.
Vid tiden för inspelningen av Kvinna utan samvete, 1944, var Stanwyck USAs högst betalda med över $400 000 (Bette Davis var nummer två). Hon har fortsatt att spela in film och på senare år även TV men frågan är om inte hennes insatts i denna Wilderfilm är den bästa hon gjort. Hon spelar mycket suggestivt och man verkligen känner spänningen i relationen till McMurray.
LH