Filmstudion presenterar
Flicka och hyacinter
Slottsbiografen 14/12 1995 kl 19.00
Regi och Manus: Hasse Ekman Regiassistent: Lasse Swärd Foto:
Göran Strindberg Klipp: Lennart Wallén Arkitekt: Bibi Lindström
Ljud: Olle Jakobsen Musik: Erland von Koch Produktion: Hasse Ekman, Terraproduktion/Lorens
Marmstedt, Sverige 1950.
I rollerna: Eva Henning (Dagmar Brink), Ulf Palme (Anders Wikner),
Birgit Tengroth (Britt Wikner), Anders Ek (Elias Körner), Gudrun Brost
(Körners flickvän), Marianne Löfgren (Gullan Wiklund), Keve
Hjelm (kapten Stefan Brink), Karl-Arne Holmsten (Willy Borge), Anne-Marie
Brunius (rödhårig flicka), Björn Berglund (poliskomissarie
Lövgren), Gösta Cederlund (bankir von Lieven), Sten Sture Modéen
(Hugge), Alf Östlund (Viktor), George Skarstedt (den fule i Körners
farstu), Gustaf Hjort af Ornäs (polisläkaren), Svea Holst (städerskan),
Sven Erik Gamble (Kalle), Sigbrit Molin (flicka i trappan), Åke Falk
(figur i Körners ateljé), Astrid Bodin, Margit Andelius (servitriser)
m fl.
Svensk premiär: 6/3 1950, Royal, Stockholm Längd: 85 minuter.
"Efter en bilresa i Europa var det dags att sätta
i gång med nästa manuskript. Nu om aldrig förr skulle han
skriva en riktig roll för Eva, en roll som skulle passa henne som hand
i handske. Han fick ett uppslag från verkligheten: en ung kvinna hade
tagit livet av sig, hennes plötsliga slut hade kommit som en blixt
från klar himmel, vänner och släktingar forskade envist
efter motivet för hennes desperata handling. Men gåtan förblev
olöst.
Hasse trodde att han skrev en roll för sin hustru, i själva verket
skrev han den om henne. (Men det förstod han inte förrän
flera år senare.) "Fröken Ensam" med sin starka karaktär
och fasta vilja, med sin obönhörliga rätlinjighet, med sin
intensiva renhetslängtan; med sina ideal och sin gåtfulla slutenhet
- det var Eva. "Fröken Ensam" kom och försvann i några
människors liv, men ingen av dem kände henne helt; varken vännerna,
den äkta mannen eller älskaren hade förmått öppna
dörren till den sista kamma ren. Hon var ogripbar och undanglidande
som nattens drömmar. Han gav en psykologisk förklaring till filmfiguren
som inte hade någonting med hans hustru att göra, men ändå
var "Fröken Ensam" Eva.
Sig själv splitsade han upp i filmens tre manliga roller: I. den i
grunden hygglige borgerlige, men despotiske och svartsjuke äkta mannen,
som varken hade förutsättningar eller behov av att förstå
sin hustru, 2. den hänsynslöst självupptagne, yrkesbesatte
målaren som kände hennes borgerlighet som ett tryck och inte
hade tid och lust att förstå, 3. den självgode, ytlige men
oförarglige grammofonsångaren som trodde att han förstod,
men i själva verket inte begrep ett dugg. De representerade var och
en olika sidor av författaren.
Med ett allvar och en ambition långt starkare än han tidigare
lyckats mobilisera började han inspelningen. Han hade satt sig i sinnet
att göra en verkligt bra film, en film i klass med Ingmars bästa.
För en gångs skull avstod han från att själv spela
någon av rollerna och han lät bli att forcera, han tog tid på
sig. Var det något han inte var nöjd med tog han envist om. För
första gången i sitt liv hade han anledning att känna sig
en smula illojal mot sina arbetsgivare." [Ur Hasse Ekman, Den vackra
ankungen (1955) sid 201­p;202]
Denna hasse Ekmans egna beskrivning av tillkomsten av Flicka och hyacinter
säger något om filmskaparen Hasse Ekman, och det är också
en bra beskrivning av vad många uppfattar som viktiga inslag i filmen.
Men Ekman berör inte berättarstrukturen i filmen. Den är
som de flesta något så när filmkunniga kan se inspirerad
av Orson Welles Citizen Kane där olika personers minnesfragment bildar
en (skenbar) enhet som är en människas liv. Men Ekman skiljer
sig på en punkt från Welles. Hos Welles är undersökaren
en anonym figur som binder ihop historien. Men hos Ekman är undersökningen
av Dagmar Brinks liv, som utförs av paret Wikner, en egen historia.
Undersökningen lägger inte bara fragment av Dagmars historia i
dagen, utan den avslöjar (åtminstone för åskådaren)
en del av paret Wikners liv.
På det sätt som Ekman avslutar filmen lyckas han vända hela
historien och få åskådaren att ånyo ta till sig
hela berättelsen, men nu med en helt ny innebörd. Det vi såg
och hörde, och tokade, hade kanske inte den innebörd vi trodde.
Så arbetar en stor människokännare och en stor konstnär.
Flicka och hyacinter är berömd för Anders Eks tolkning av
målaren Elias Körner. Här visar manusförfattaren en
djup och sann inlevelse i det konstnärliga skapandet. Hos "dandyn"
Hasse Ekman finns insikten att för att skapa stor konst krävs
oftast en stor hänsynslöshet, där ingen tillåts stå
i vägen för att uppnå det slutliga resultatet, och där
människors känslor och behov grymt offras. Man kan beklaga detta
men det är ett nödvändigt inslag i den konstnärliga
processen.
Om en av de mest omtalade scenerna i filmen berättar Hasse Ekman [Den
vackra ankungen, sid 226­p;227]:
"Det var en lång och svår scen. Första gången
vi tog den lät jag Anders hållas. Det var inte som jag hade tänkt
mej när jag skrev scenen, men det verkade bra på sitt sätt;
i ateljen. I körrummet nästa morgon höll det inte. Anders
var för full, tempot på tok för släpigt; dessutom var
han oftast skymd av Eva eller halvvägs utanför bilden. Han svajade
som en ungbjörk i storm och såg ut som en vind ögd disktrasa
i ansiktet.
Vi tog om scenen några dar senare. Det blev heller inte bra. Så
försökte vi en tredje gång veckan därpå. Vi an
vände två kameror och för säkerhets skull hade vi placerat
Anders mellan ett par dekorationsstöttor av järn för att
hålla honom på plats på restaurangsoffan. Vi tog en, vi
tog två, vi tog tre gånger. Jag var fortfarande inte nöjd.
Vi gick avsides, Göran Strindberg och jag. -Det är inte vad det
skulle vara, sa regissören. -Tror du det blir bättre, sa fotografen.
Vi har gjort av med tusen meter på den här scenen nu. -Vi försöker
en gång till ! En gång till.
Jag gick bort till Anders som stod tyst och väntade med sänkt
huvud.
-Den sista var bra, den var fin. Nu har vi den. Men jag tror att vi kan
få en ännu bättre. Vi tar den en gång till, en sista
gång.
Anders lyfte huvudet och såg på mej; såg på mej.
Det var alldeles tyst i ateljen. Uttrycket i hans ögon kom mej att
känna mej som om jag hade klivit upp på Golgatas kulle och vänt
mej upp mot korset och sagt: Det där sista ni sa "Fader, förlåt
dem, ty de veta icke vad de göra" det var bra, det var fint, det
var säkert äkta känt. Men försök en gång
till va? Plötsligt började Anders skratta. Han ploc kade ihop
sina grejor och fortfarande storskrattande lämnade han ateljen. Det
var dödstyst, ingen sa ett ord. Jag tände en cigarrett och torkade
svetten ur pannan.
Fem minuter senare kom han tillbaka.
-Jag är klar för att ta om nu, sa han.
Vi tog om. Under fyra minuter fanns det inte en scen arbetare, inte en elektriker,
inte en script-girl, inte en foto graf eller regiassistent som inte satsade
all sin kraft, all sin koncentration, all sin önskan på att Anders
skulle lyckas.
Han gjorde det. Det är den finaste prestation jag har upplevt i en
filmatelje. Den var genial; och genialitet är inte vardagsmat i Drömfabriker.
"
[I Leif Furhammars/Jannike Åhlunds En liten bok om Hasse (1993), sid
127­p;127 finns samma scen beskriven, men med lite annorlunda ordval.]
Hans Eklund