Sjusovaren

Sleeper
USA 1973. Regi: Woody Allen. Manus: Woody Allen och Marshall Brickman. Producent: Jack Grossberg. Foto: David M. Walch. Klippning: Nicholas Brown, Ron Kalish och Ralph Rosenblum. Musik: Woody Allen.
I rollerna: Woody Allen (Miles Monroe), Diane Keaton (Luna Schlosser), John Beck (Erno Windt), Mary Gregory (Dr. Melik), Don Keefer (Dr. Tryon). Längd: 89 min.


Woody Allen har levererat långfilm i en rasande takt i snart 40 år. Minst en film per år, gärna två, och inte verkar gubben visa några tecken på utmattning. Under hösten har den romantiska komedin Vicky Cristina Barcelona gjort succé och dessförinnan skördade thrillertrilogin Match point, Scoop och Cassandra’s dream stora framgångar. Inför denna termin har filmstudion letat sig långt tillbaks i Allens digra katalog och vi har nu nöjet att kunna visa tre klassiska Woody-filmer. Tre filmer som tillsammans visar på den stora bredden i hans filmskapande.

Först ut är Sjusovaren, ett utmärkt exempel på den visuella komik som var den unge Allens främsta varumärke. Här ser vi honom i rollen som den neurotiske jazzmusikern och hälsokostfantasten Miles Monroe som råkar ut för ett förfärligt missöde. Han sövs ner inför en rutinoperation och vaknar upp till en omvärld som han inte alls känner igen. Kvinnorna är frigida, männen impotenta och världens styrs av en illasinnad näsa (jo, du läste rätt). Det visar sig att Miles har förvarats i en fryskapsel i 200 år och att han nu väckts av en motståndsrörelse för att hjälpa dem i kampen mot den fruktade diktatorsnoken. Komplikationer uppstår när Miles tillfångatas av regeringen och omprogrammeras till att tro att han är Miss America. Till hans undsättning kommer dock den vackra, men aningen klumpiga, motståndskämpen Luna.

Rollen som Luna görs av Diane Keaton, och detta var första gången som hon och Allen samarbetade framför kameran. Privat hade de dock redan hunnit gifta sig och skilja sig när filminspelningen startade. Allen har berättat att rollen skrevs direkt för Keaton med målsättningen att göra henne till en typisk Buster Keaton-hjältinna, som är rolig samtidigt som hon hela tiden försätter hjälten i knipa. Kopplingen till Buster Keaton känns helt logisk, eftersom Sjusovaren med sin sketchbaserade uppbyggnad påminner mer om en stumfilmskomedi än någonting annat. Filmen torde alltså fungera utmärkt som inkörsport till Woody Allen för de som fått för sig att hans filmer är onödigt "pratiga".

FS

   

© Uppsala Filmstudio