Bajecni muzisklikov
(eg Fantastiska män med vev).
Regi: Jirí Menzel.
Manus: Oldrich Vlcek, J Menzel.
Foto: Jaromir Sofr.
Musik: Jiri Sust.
Scenograf: Zbynek Hloch.
Produktion: Rudolf Mos.
Skådespelare: Rudolf Hrusínsky (Pasparte), Jirí Menzel (Kolenaty), Blazena Holisová (Evzenie), Vlasta Fabiánová (Emílie), Vladimir Mensik (Slpeta), Jaromíra Mílová (Pepicka), Hana Buresová (Aloisie), Oldrich Vlcek (Berousek), Josef Kemr (Benjamin).
Längd: 81 minuter.
Svensk premiär: 15/2 1980.
Jiri Menzel tillhörde den grupp av tjeckiska filmskapare som kom fram under den politiska tövädersperiod som uppstod under 60-talet, och där andra kända namn är Milos Forman, Vera Chytilova och Jan Némec.
Jiri Menzel är född 1938 och har fått sin filmutbildning vid FUMU, Filmskolan i Prag, mellan 1958–62. Efter sin examen anställdes han vid televisionen. Han har också arbetat vid arméns filmateljé och satt upp scenföreställningar. Internationellt uppmärksammades han 1967 då filmen Låt tåget gå (1966) Oscarbelönades. Den filmen, som var hans långfilmsdebut, kännetecknades av värme, ironi och en mångbottenhet som även dyker upp i hans senare filmer.
Efter inmarschen i Tjeckoslovakien 1968 valde Menzel att stanna kvar i hemlandet. Han kom dock att möta mycket motstånd då han ville genomföra sina filmprojekt, men detta lättade från sent 70-tal. Han har sedan dess gjort fler filmer som mött stor uppskattning i Tjeckoslovakien och som även nått ut på den internationella marknaden, t ex När seklet var kort (1980), Min lilla by (1986) och kvällens film Rörliga bilder (1978).
Rörliga bilder är en hyllning till de tjeckiska filmpionjärer som var verksamma vid sekelskiftet. Vi möter Pasparte som tillsammans med sin dotter reser runt och visar stumfilmskortisar. Till deras sällskap tillkommer även dottern till en god vän. På sin ålders höst vill nu denne resande filmförevisare öppna en permanent biograf. Detta verkar möjligt då han kommer till Prag och möter en rik änka som är mycket villig att ta hand om honom och dottern. Med hjälp av en ung filmentusiast, för övrigt spelad av Menzel själv, söker man förverkliga drömmen om biografen men man har mycket att arbeta mot. Det gäller att övertyga tillståndsmyndigheterna, att arbeta mot den stämpel filmen hade vid denna tid som marknadsgyckel, och även mot praktiska problem som ofullgången teknisk apparatur och lättantändlig nitratfilm.
Det hela är mycket kärleksfullt gjort och filmen är fylld med både slapstick, humor och melodrama.
CW