Kinesisk roulette

Chinesisches Roulette. Västtyskland/Frankrike 1976. Regi, manus: R W Fassbinder. Foto: Michael Ballhaus. Musik: Peer Raben, Kraftwerk. Arkitekt: Curd Melbir. Klipp: Ila von Hasperg, Juliane Lorenz. Regiassistent: Christian Hohoff. I rollerna: Margit Carstensen (Ariane Christ), Anna Karina (Irene), Alexander Allerson (Gerhard Christ), Ulli Lommel (Kolbe), Andrea Schober (Angela Christ), Macha Méril (Traunitz, sjuksköterska), Brigitte Mira (Kast, hushållerska), Volker Spengler (Gabriel hennes son), Armin Meier (bensinmackskille), Roland Henschke (tiggare). Längd: 86 min.

Åke: I den film ni spelar in just nu, Kinesisk roulette, arbetar du med två aktriser som väl är nya bekantskaper för dig, Anna Karina och Macha Meril. Hur går det att samarbeta med dem?

RWF: Anna och jag har jobbat tillsammans tidigare. Eftersom jag tyckte om henne personligen och eftersom jag gillade hennes spel i Godardfilmerna och de av Rivette, var det helt naturligt att inleda ett samarbete med henne. Med Machas roll är det så, att den egentligen är gjord för min mor. Men detta är en fransk coproduktion... Två dagar före inspelningsstart var det oklart om det skulle bli min mor eller Macha som jag också föreslagit. Jag trodde aldrig det skulle gå. Men sedan, visade det sig, funkade det.

Åke: Varför spelar ni kinesisk roulette på er fritid? Är det bara vid denna inspelning ni gör det?

RWF: Nej, det har vi gjort sedan vi hittade på leken. Den finns i andra varianter, men vi har hittat på en som passar oss. Det gjorde vi för två år sedan ungefär. Vi satt några stycken på en bio före en premiär. Vi var lite nervösa, drack lite, hade inget att göra. Så vi konstruerade den här leken. Sedan dess har vi spelat kinesisk roulette för jämnan... man lär sig mycket av det... Det har ofta dykt upp saker, erfarenheter, i lekarna och umgänget kring inspelningarna som vi sedan kunnat använda i själva filmerna. Bäst går det att överföra aggressioner. Tyvärr. Att exploatera aggressionssituationer är väl inte något helt positivt. Men så är jag ju heller inte någon god människa.

Ur intervju med Fassbinder av Åke Sandgren och Stig Larsson i Filmhäftet 15–18/1978.

 

Anm: Kinesisk roulette är ett slags utvecklad variant av sanning- och konsekvensleken. Rouletten leder ofta till dramatiska konfrontationer. När Åke och Stig var närvarande hamnade, som en följd av leken, Fassbinder och skådespelaren Uli Lommel i en häftig konfrontation. Lommel hotade att hoppa av filmen och lämnade i vrede det övriga gänget och gick ut i regnet och åskan utanför det slotts hägn där inspelningarna ägde rum (Schloss Stöckers i södra Tyskland).

 

© Uppsala Filmstudio