Filmer visade våren 1998

Emma Thompson – en ny sorts stjärna

  • 26/2
    Chopin, mon amour
    Impromptu, James Lapine1991. I rollerna: Judy Davis, Hugh Grant, Mandy Patinkin, Bernadette Peters, Julian Sands, Emma Thompson. Foto: Bruno de Keyzer. Längd: 107 minuter.
    En film om den franska författarinnan Georges Sand och hennes komplicerade liv. I rollen som Sand ser vi Judy Davis och Frederic Chopin spelas av Hugh Grant.
     
  • 12/3
    Carrington
    Christopher Hampton 1995. I rollerna: Emma Thompson, Jonathan Pryce, Steven Waddington, Samuel West. Foto: Denis Lenoir. Musik: Michael Nyman. Längd: 120 minuter.
    Dora Carrington och Lytton Strachey möttes 1915 och levde sedan resten av livet i en mycket stark och andlig gemenskap. En fängslande skildring av Engelskt litterärtr liv och Bloomsburygruppens för tiden chockerande vanor.
     
  • 26/3
    Återstoden av dagen
    Remains of the day, James Ivory 1993. I rollerna: Anthony Hopkins, Emma Thompson, Christopher Reeves, James Fox, Hugh Grant, Peter Vaughn, Michel Lonsdale. Manus: Ruth Prawer Jhabvala efter Kazuo Ishiguros roman. Foto: Tony Pierce-Roberts. Musik: Richard Robins. Längd: 134 minuter.
    Anthony Hopkins som den perfekte betjänten på ett stort lantligt gods i England. Kommer den nya husföreståndarinnan (Emma Thompson) att lyckas smälta hans så isiga känsloliv?
     
  • 16/4
    Förnuft och känsla
    Sense and sensibility, Ang Lee 1995
    I rollerna: Emma Thompson, Gemma Jones, Hugh Grant, James Fleet, Kate Winslet, Tom Wilkinson, Alan Rickman, Imelda Staunton, Imogen Stubbs. Manus: Emma Thompson efter Jane Austens roman. Foto: Michael Coulter. Musik: Patrick Doyle. Längd: 135 minuter.
    För några år sedan slog Jane Austen-febern ut i full blom. Dess höjdpunkt var Ang Lees filamtisering av Förnuft och känsla. För det superba, Oscarbelönade manuset svarade huvudrollsinnehavaren Emma Thompson själv.
    Berättelsen om systrarna Darwoods problem på äktenskapsmarknaden har mycket välförtjänt fångat en jättepublik.
     

Derek Jarman – sönderfallets estet

  • 5/3
    Englands yttersta dagar
    The last of England, Derek Jarman 1987. I rollerna: Tilda Swinton, Nigel Terry, Gerrard McArthur, Spencer Leigh, Matthew Hawkins, Rupert Audley. Manus: Derek Jarman. Foto: Richard Heslop, Christopher Hughes, Derek Jarman, Cerith Wyn Evans. Musik: Simon Fisher-Turner. Längd: 87 minuter.
    Englands yttersta dagar är en märklig film, nästan helt utan konventionell handling eller dialog. Själv säger Jarman att filmen är närmare poesi än prosa. Flera har sagt att filmen visar på ett helt nytt sätt att göra film. Jarman säger att han är traditionalist och menar att han arbetar i samma tradition som Pasolini.
     
  • 2/4
    Wittgenstein
    Derek Jarman 1993. I rollerna: Karl Johnson, Michael Gough, Tilda Swinton, Clancy Chassay, Jill Balcon, Sally Dexter. Manus: Ken Butler, Terry Eagleton, Derek Jarman. Foto: James Welland. Musik: Jan Latham-Koenig, Maurice Ravel. Längd: 75 minuter.
    Derek Jarman: » Filosofi och Film. Ord och bilder. Det finns inga ord i en kamera. En kamera håller tyst.
    Ludwig Wittgenstein uppfattade språket som en serie bilder. Senare, när han hade sett för många filmer, övergav han den tanken. Vad kan bilden av ’grönt’ vara? Vilken grön nyans? Munsell gjorde en färgkarta med olika koder för regering och industri, men gav inga förklaringar. Ludwig gick längre än till försöket att bestämma färger. Andra hade beskrivit grönt. Var grönt ’venusianskt’? Kyligt och fuktigt som nyplatonikern Ficino påstod. [...]
    Osynliga ord som fokuseras. Galileos teleskop, Newtons prisma. Glas. Negativ. Linsen i Hubbleteleskopet och kameralinsen. Kvark, Charm och Bisarr – alias Mr Green – håller en prisma mot kameran. Han reflekterar ljuset tillbaka in i linsen. [...]
    Vem bryr sig om film? Jag har då aldrig brytt mig. Jag känner på samma sätt som Ludwig gjorde för filosofi. Det finns viktigare saker. Gå aldrig på bio, såvida det inte är Dreyers En kvinnas martyrium. Biografen var Ludwigs tillflykt. Jag har en trädgård.»
     
  • 7/5
    Edward II
    Derek Jarman 1991. I rollerna: Tilda Swinton, Nigel Terry, Dudley Sutton, Annie Lennox, Steven Waddington, Andrew Tiernan. Manus: Ken Butler, Steve Clark-Hall, Derek Jarman, Stephen McBride, Anthony Root, Christopher Marlowe. Foto: Ian Wilson. Musik: Simon Fisher-Turner. Längd: 90 minuter.
    Christopher Marlowes pjäs om kung Edward och de ränkor som smids av drottning och hov. Jarman behåller det shakespeareanska språket men drar också tydliga paralleller till vår egen tids kopplingar mellan sex och makt. Missa inte heller Annie Lennox’ tolkning av Cole Porter.
     

Eva Henning – gåtfull och lysande

  • 3/3
    Vandring med månen
    Hasse Ekman 1945. I rollerna: Eva Henning, Alf Kjellin, Stig Järrel, Sigge Furst, Marianne Löfgren, Hjördis Pettersson, Olof Molander, Hasse Ekman, Karl-Arne Holmsten. Manus: Hasse Ekman. Foto: Gösta Roosling. Musik: Lille Bror Söderlundh. Längd: 105 minuter.
    »Vandring med månen är väl den första svenska roadmovien – en lätt och öm kärlekssaga med frukträdsblom i Strängnäs och fred i Europa. Den som vandrar med månen är Alf Kjellin. Han har rymt hemifrån för att söka livet. Så får Kjellin sällskap under månen av den arbetslösa, oupphörligt pladdrande och underbart ljuva aktrisen Eva Henning.»
     
  • 19/3
    Elvira Madigan
    Åke Ohberg 1943. I rollerna: Eva Henning, Irma Christenson, Jullan Kindahl, Marianne Löfgren, Ragnar Arvedson, Åke Ohberg. Manus: Harald Beijer, Karl Ragnar Gierow. Foto: Sven Thermænius. Musik: Lars Erik Larsson. Längd: 106 minuter.
    Vem minns inte Bo Widerbergs version av Elvira Madigan? Men redan 1943 regisserade Åke Ohberg sin version av Elvira Madigan, kanske den finaste filmatiseringen i hans kollektion. Filmens handling bygger på ett skillingtryck av Johan Lindström Saxon.
     
  • 28/4
    Törst
    Ingmar Bergman 1949. I rollerna: Eva Henning, Birger Malmsten, Birgit Tengroth, Mimi Nelson, Hasse Ekman, Bengt Eklund, Gaby Stenberg. Manus: Herbert Grevenius efter Birgit Tengroths novellsamling. Foto: Gunnar Fischer. Musik: Erik Nordgren. Längd: 83 minuter.
    Ingmar Bergman: »Törst visar [...] en aktningsvärd cinematografisk vitalitet. Jag började hitta ett eget sätt att göra film. Jag hade gjort mig till herre över den otympliga maskinen. Den fungerade i stort sett så som jag ville att den skulle fungera. Det var ju alltid en triumf.» [Artikel]
     

Shakespeare i nya kläder

  • 17/2
    Trettondagsafton
    Twelfth night, Trevor Nunn 1996. I rollerna: Helena Bonham Carter, Richard E Grant, Nigel Hawthorne, Ben Kingsley, Mel Smith, Imelda Staunton, Imogen Stubbs. Manus: Trevor Nunn. Foto: Clive Tickner. Musik: Shaun Davey. Längd: 135 minuter.
    Teaterveteranen Trevor Nunns lustfyllda filmatisering av Shakespeares lättsammaste pjäs. Hela gardet av brittiska skådespelartalanger har ryckt ut för att förgylla filmen.
     
  • 31/3
    I väntan på Richard
    Looking for Richard. Al Pacino 1996. Medverkande: Al Pacino, Alec Baldwin, Winona Ryder, Aidan Quinn, Kenneth Branagh, Kevin Kline, James Earl Jones, Peter Brook, Derek Jacobi, John Gielgud, Vanessa Redgrave, Viveca Lindfors. Manus: Fred Kimball, Al Pacino i samarbete med William Shakespeare. Foto: Jon Kranhouse, Robert Leacock. Längd: 118 minuter.
    Al Pacino, själv en av Amerikas främsta skådespelare genom tiderna, har gjort denna semidokumentär om Shakespeare i allmänhet och att sätta upp Richard III i synnerhet.
     
  • 23/4
    Resan till Melonia
    Per Åhlin 1989. Röster: Allan Edwall, Robin Carlsson, Olle Sarri, Tomas von Brömsen, Ernst Günther, Jan-Olof Strandberg, Hans Alfredson. Manus: Per Åhlin, Karl Rasmusson. Längd: 104 minuter.
    Fantasier kring Shakespeares skådespel Stormen. En tecknad film om trollkarlen Prospero, hans dotter Miranda och måsen Ariel.
     

Tysk expressionism – filmen får nya ögon

I samarbete med Goethe-Institutet i Stockholm, Inter Nationes i Bonn och Laterna Magica visar vi en unik serie tyska stumfilmer. Filmerna ackompanjeras av Edward von Past. Filmerna visas två per kväll.

  • 24/2
    Orientens dotter
    Die Augen der Mumie Ma, Ernst Lubitsch 1918. I rollerna: Pola Negri, Emil Jannings, Harry Liedtke. Manus: Hans Kräly, Emil Rameau. Foto: Alfred Hanson. Längd: 46 minuter.
    En tragisk kärlekstriangel mellan den egyptiska danserskan Ma, den eneglske målaren Wendland och Radu, egyptiern som älskar Ma. En av den blivande komedimästaren Ernst Lubitschs tidigaste filmer.
     
    Dr Caligaris kabinett
    Das Kabinett des Dr. Caligari, Robert Wiene 1919. I rollerna: Werner Krauss, Conrad Veidt, Lil Dagover. Manus: Carl Meyer, Hans Janowitz. Foto: Willy Hameister. Längd: 53 minuter.
    Fjärrstyrd sömngångare av Uppsalamodell terroriserar liten stad. Dr Caligari är filmen som framför andra de-finierar hela epoken av tysk expressionism. All realism har lämnats därhän. I stället återspeglar alla filmens element – dekor, smink, spel – ett förvridet sinnes inre skräck.
     
  • 10/3
    Die Hintertreppe
    Leopold Jessner & Paul Leni 1921. I rollerna: Henny Porten, Wilhelm Dieterle, Fritz Kortner. Manus: Carl Meyer. Foto: Karl Hasselmann, Willy Hameister. Längd: 42 minuter.
    Ett våldsamt triangeldrama mellan en husa, hennes älskare och en brevbärare. I huvudrollen Henny Porten, en av sin tids populäraste skådespelerskor. Både PaulLeni och Wilhelm Dieterle blev senare framgångsrika i Hollywood.
     
    Den obesegrade döden
    Der müde Tod, Fritz Lang 1921. I rollerna: Bernhard Goetzke, Lil Dagover, Walter Janssen, Eduard von Winterstein. Manus: Thea von Harbou, Fritz Lang. Längd: 82 minuter.
    En ung kvinna och hennes älskare tar in på ett värdshus i en obestämd förgången tid. Där träffar de en man klädd i svart. Luis Buñuel har berättat att det var denna film som i honom väckte önskan att själv bli filmregissör.
     
  • 24/3
    Vaka över ditt hem och dotter
    Scherben, Lupu Pick 1921. I rollerna: Werner Krauss, Hermine Straßmann-Witt, Edith Posca, Paul Otto. Manus: Carl Meyer. Foto: Friedrich Weinmann. Längd: 43 minuter.
    Denna den första tyska kammarspelsfilmen är en familjetragedi i banvaktarstuga. En svart film i snölandskap.
     
    Pandoras ask
    Die Büchse der Pandora, G W Pabst 1928. I rollerna: Louise Brooks, Fritz Kortner, Franz Lederer, Carl Goetz, Gustav Diessl. Manus: Ladislaus Vajda efter Frank Wedekinds böcker. Foto: Günther Krampf. Längd: 131 minuter.
    Den amerikanska skönheten Louise Brooks i filmen som gjorde henne till den myt som lever än i dag. Censurförbjuden i Sverige.
     
  • 14/4
    Hycklaren
    Tartüff, F W Murnau 1925. I rollerna: Emil Jannings, Werner Krauss, Lil Dagover. Manus: Carl Meyer. Foto: Karl Freund. Länd: 71 minuter.
    Molière tolkad av Murnau och Jannings. Utsökt foto och dekor.
     
     
    Faust
    Faust – Eine deutsche Volkssage, F W Murnau 1926. I rollerna: Gösta Ekman, Emil Jannings, Camilla Horn, Yvette Guilbert. Manus: Hans Kyser efter J W von Goethe, Christopher Marlowe och folksägner. Foto: Carl Hoffmann. Längd: 85 minuter.
    Gösta Ekman d ä som Faust och Emil Jannings som Mephisto i mästaren Murnaus film. Den bygger dels på folksagan, dels på Goethes text.
     
  • 21/4
    Dirnentragödie
    Bruno Rahn 1927. I rollerna: Asta Nielsen, Hilde Jennings, Oskar Homolka, Werner Pittschau. Manus: Ruth Goetz, Leo Heller efter Wilhelm Brauns pjäs. Foto: Guido Seeber. Länd: 84 minuter.
    Den danska Asta Nielsen, världens första (och enligt somliga största) filmstjärna i en tragisk historia om en åldrande prostituerad. Censurförbjuden i Sverige.
     
    Asfalt
    Asphalt, Joe May 1928. I rollerna: Gustav Frölich, Betty Amann, Paul Hörbiger, Hans Albers. Manus: Fred Majo, Hans Szekely, Rolf E Vanloo. Längd: 90 minuter.
    Gustav Frölich och Betty Amann i den tyska expressionismens sista mästerverk.
     

Dessutom på begäran

  • 19/2
    Amarcord
    Federico Fellini 1974. I rollerna: Magali Noel, Bruno Zanin, Pupella Maggio, Armando Brancia, Giuseppe Lanigro, Josiane Tanzilli. Längd: 127 minuter.
    Fellinis tidlösa klassiker om hans minnen av ett annat Italien – ett Fellinien där det absurda är det normala.
     
  • 17/3
    Signora Ananas
    Romanzo di un giovane povero, Ettore Scola 1996. I rollerna: Rolando Ravello, Sara Franchetti, Alberto Sordi, Isabella Ferrari. Manus: Ettore Scola, Silvia Scola, Giacomo Scarpelli. Foto: Franco Di Giacomo. Musik: Armando Trovaioli. Längd: 120 minuter.
    Den arbetslöse läraren bor granne med med den åldrade charmören. Tillsammans planerar de att bli kvitt kvinnoförtrycket.
     
  • 5/5
    Löjets skimmer
    Patrice Leconte 1996. I rollerna: Charles Berling, Jean Rochefort, Fanny Ardant, Judith Godrèche, Bernard Giraudeau. Manus: Rémi Waterhouse. Foto: Thierry Arbogast. Musik: Antoine Duhamel. Längd: 102 minuter.
    I hovet runt Ludvig XVI lever man på sin slagfärdighet. Utan en skarp tunga är man lika försvarslös som utan en skarp klinga.
     

Filmer visade hösten 1998

  • 22/9 A Closer Look at the British:
    En man med anor
    A Sense of History, Mike Leigh 1997
    Som förfilm till Flickor i karriären visas En man med anor i regi av Mike Leigh och med manus och huvudroll av Jim Broadbent.
     
  • 22/9 A Closer Look at the British:
    Flickor i karriären
    Career Girls, Mike Leigh 1997
    Två tjejer som delade studentbostad i London på 80-talet träffas igen 10 år senare, och minnena från den tiden radas upp för att dissekeras. Vad har ändrats, vad är sig likt, och vad har det blivit av studenttidens mystiska existenser? Bitterljuv och hysteriskt rolig film om avig vänskap.
     
  • 24/9 Jazz:
    Stora och små män
    Åke Sandgren 1995
    De är tre. De är unga. De har en passion – jazz. Problemet är att de lever i 1930-trettiotalets och landsbygdens Sverige. Omgivningens förståelse för jazz är minimal. Så när de får chansen att resa till jazzklubbarnas New York tar de den.
     
  • 29/9 Asiatisk gangsterfilm:
    Mannen från Tokyo
    Tokyo nagaremono, Seijun Suzuki 1966
    En melankolisk yakuza-man driver genom Tokyo iklädd ljusblå kostym. Han är ständigt på vakt mot den rivaliserande yakuza-klanens brutala hantlangare, som dyker upp när man minst anar det. Han träffar en och annan flicka i oklanderliga 60-talskläder. Då och då sjunger han en stump också. Godisfärgad kultklassiker av Seijun Suzuki som året efter gjorde Märkt för mord och fick sparken av sitt filmbolag.
     
  • 1/10 Steve Buscemi:
    Living in Oblivion - Tystnad tagning
    Living in Oblivion, Tom DiCillo 1995
    Buscemi som independent-regissör med många problem kring sin filminspelning. Det är en kakafoni av kärleksbekymmer, tekniska problem, hysteriska medarbetare, en senil mor och en mycket sur dvärg. En mycket underhållande metafilm.
     
  • 6/10 A Closer Look at the British:
    De röda skorna
    The Red Shoes, Michael Powell 1948
    Den Swengali-liknande impressarion Lermontov garanterar succén för ballerinorna i sitt stall. Men han kräver total hängivelse till konsten och full lojalitet till honom själv. Victoria Page är till synes på väg mot stjärnorna, men kärleken till en ung kompositör kommer i vägen. En klassiker ur den engelska filmhistorien av de särpräglade paret Michael Powell och Emeric Pressburger.
     
  • 8/10 Mot alla odds:
    Bekännelsen
    Le confessional, Robert Lepage 1995
    Handlingen utspelas parallellt under två tidsperioden. I året 1952 håller Alfred Hitchcock på att spela in en film i Quebec kallad Jag bekänner. Samtidigt bekänner en ung flicka under bikten vem som är far till det barn hon väntar.  I året 1989 återvänder Pierre Lamontagne till Quebec för att närvara vid faderns begravning. Han träffar sin adoptivbror och de börjar nysta i det förflutna.
     
  • 13/10 Asiatisk gangsterfilm:
    Chung King Express
    Chunghing samlam, Wong Kar-wai 1994
    Två historier om två poliser drabbade av kärleken. Konstapel 223 när en passion för ananas och en heroinsmugglerska. Konstapel 663 gör slut med en flygvärdinna men finner så småningom en ny flicka. Ett suggestivt och tidstypiskt porträtt av Hong Kong på 1990-talet.
     
  • 15/10 Steve Buscemi:
    Fargo
    Fargo, Joel & Ethan Coen 1995
    Verklighetsbaserad historia som utspelas i USAs gamla svensktrakter. En skuldsatt bilhandlare låter kidnappa sin fru för att tvinga av svärfadern lösensumman och på så sätt bli skuldfri. Kidnapparna mördar dock några poliser, och så är cirkusen igång.
     
  • 3/11 A Closer Look at the British:
    Bakom kulisserna
    In the Bleak Midwinter, Kenneth Branagh 1995
    Kenneth Branagh har skrivit och regisserat denna film om en entusiastisk regissörs försök att sätta upp Hamlet i en liten engelsk håla. Hans agent, spelad av Joan Collins, ser på med skepsis hur han samlar en brokig skara skådespelare för att ro pjäsen i hamn.
     
  • 5/11 Jazz:
    Mo’ Better Blues
    Mo’ Better Blues, Spike Lee 1990
    Spike Lees berättelse om ett musikeröde. Unge Bleek tvingas av föräldrarna att öva på sin trumpet när han egentligen ville vara ute och leka. Som äldre bildar han sitt eget jazzband och det förflutna återupprepar sig.
     
  • 10/11 Asiatisk gangsterfilm:
    Tatuerad hämnare
    Iresumi Ichidai, Seijun Suzuki 1965
    Iresu Tetsu försöker frigöra sig från det gangstergäng han tillhört och börja ett nytt liv. Planerna skjuts i sank när hans bror dödar en gangster och de får fly med det förflutna i hälarna.
     
  • 12/11 Steve Buscemi:
    Mystery Train
    Mystery Train, Jim Jarmusch 1989
    Episodfilm där samma tidsrymd och dess händelser skildras ur tre perspektiv. till Memphis kommer ett avigt japanskt rockabillypar som söker sina hjältar. En snacksalig tjej som just lämnat sin pojkvän slår sig ihop med en tystlåten italienska. Den försmådde pojkvännen kommer i klammeri med rättvisan och ger sig ut på en planlös flykt med sin bästa kompis och en släkting till flickvännen som motvilliga följeslagare. Till slut kommer alla till det lilla sjabiga hotellet med ständigt gnabbande portier och piccolo, där de alltmer bizarra händelserna eskalerar.
     
  • 17/11 A Closer Look at the British:
    Nya vindar över Cold Comfort Farm
    Cold Comfort Farm, John Schlesinger 1995
    Den rika, nyligen föräldralösa miss Post söker ett nytt hem hos olika släktingar. Hennes författarambitioner gör att hon väljer de pittoreska bönderna Starkadders, vilka visar sig vara riktiga original. Hon förutsätter sig att lösa familjens problem, vilket inte blir lätt med en vansinnig predikant, en kärlekskrank tonåring och gamla släktoförrätter som spökar.
     
  • 19/11 Mot alla odds:
    En dödsdömd har rymt
    Un condamné a mort s’est echappé, Robert Bresson 1956
    Om man sätts i fängelse av fienden, och får reda på att man ska avrättas, vad gör man? Ger man upp? Förlitar sig på Gud? Eller börjar man metodiskt förbereda sig på att rymma? Laurent bestämmer sig för det sistnämnda. Starkt existensialistiskt drama om att kämpa för att överleva till varje pris.
     
  • 24/11 Asiatisk gangsterfilm:
    Helgon i neon
    Duoluo Tianshi, Wong Kar-wai 1995
    En desillusionerad killer ute på sitt sista uppdrag. Hong Kong som surrealistiskt nattlandskap, möten med lösa existenser utan existentiella lösningar och försök att finna värme i känslokylan.
     
  • 26/11 Mot alla odds:
    Glengarry Glen Ross
    Glengarry Glen Ross, James Foley 1992
    Baserad på David Mamets Pulitzerprisvinnande pjäs som utspelas i den hårda mäklarbranschen. Kontoret skall avskeda en av sina anställda, och deras knep för att själva undvika detta öde vet inga gränser. Några av Hollywoods främsta i toppform.
     
  • 1/12 A Closer Look at the British:
    Prosperos böcker
    Prospero’s Books, Peter Greenaway 1991
    I Greenaways tolkning av Shakespeares The Tempest (Stormen) ser vi Sir John Gielgud som den milanesiske fursten i exil. Isolerad med sin dotter på en ö bebodd av andar och odjur ägnar han sig åt sitt stora bibliotek ur vilket praktverk presenteras. Samtidigt, med hjälp av väderandarna, låter han sin förrädiska bror lida skeppsbrott på ön. Den andra filmen i Greenaways barocktrilogi.
     
  • 3/12 Jazz:
    A Great Day in Harlem
    A Great Day in Harlem, Jean Bach 1994
    Dokumentär om ett fotografi. 1958 organiserade Art Kane en fotosession med alla de främsta jazzmusikerna i New York vid den tiden. I filmen söks musikerna på bilden upp och de minns den tidens jazzscen interfolierat med filmklipp från 1958.
     
  • 8/12 A Closer Look at the British:
    Wallace & Gromit är tillbaka
    The Aardman Collection No 2, Nick Park m fl 1996
    Prisbelönade animerade filmer från Aardmanstudion, bl a filmen om uppfinnaren Wallace och hans hund Gromit som motvilligt dras in i en förfärlig fårstöldshärva, Gromit får möta en ondskefull och mekanisk artfrände och Wallace möter kärleken.
     
  • 10/12 Mot alla odds:
    The Lost Patrol
    The Lost Patrol, John Ford 1934
    En brittisk armépatrull korsar den mesopotamiska öknen när officeren, som är den enda som känner till deras mål och uppdrag, blir skjuten. Truppens sergeant leder dem vidare ut i det okända. Med bl a Boris Karloff och Victor McLaglen.
     
  • 15/12 A Closer Look at the British:
    Ladykillers
    The Ladykillers, Alexander Mackendrick 1955
    Färgglad engelsk komediklassiker om halvtafflig förbrytarliga som behöver någonstans att gömma sig medan de utför den stora stöten. De flyttar in hos den närmast oförskämt vänliga, och lätt virriga, äldre damen som inte visar sig vara nägon lätt match att handskas med. Och när det blir dags att ta henne av daga misslyckas en efter en på det mest skrattretande vis. Svart komedi på sin absoluta topp.
     

Alla visningar på Slottsbiografen, Nedre Slottsgatan 6. Tiden är kl 19.00.